Scroll to top

Top

Geen reacties

Zwevende bus wordt moeilijk implementeerbaar in de praktijk

Gepost op 10/06/2016
Zwevende bus is staaltje technologisch determinisme

De afgelopen weken werd ik op sociale netwerksites alsook mainstream nieuwswebsites geconfronteerd met “dé” oplossing voor het Belgisch fileprobleem. De mensen deelden massaal de berichtgeving over een nieuw busconcept dat afgelopen maand is voorgesteld op de Beijing High-Tech Expo. Een werkend schaalmodel van de “zwevende bus” deed beursbezoekers dromen over iets waar we tijdens onze ergernis in de file wel allemaal eens over gefantaseerd hebben: de file over kunnen springen of vliegen.

Waarom een zwevende bus?

De voordelen zijn volgens hoofdingenieur Song Youzhou niet min. Zo zou de bus 1400 passagiers kunnen vervoeren, 60 km/u kunnen halen, vele malen goedkoper zijn dan het bouwen van een ondergrondse metro en China helpen om de CO2 uitstoot te verminderen. Bovendien zouden voertuigen tot twee meter hoog er zonder enig probleem onderdoor kunnen passeren. Het gaat ook hard voor de Shenzhen Hashi Future Parking Equipment Company aangezien er reeds concrete plannen zijn om tegen eind dit jaar een life-size werkend prototype te bouwen in Qinhuangdao, een kuststad op 300 km van de hoofdstad.

maxresdefault

Onze kritische bedenkingen bij het Chinees concept

De “zwevende” bus is wat mij betreft gedoemd om de geschiedenis in te gaan als een technisch curiosum. Toegegeven, toen ik het de eerste keer zag was ik onder de indruk. Diepere reflectie over de praktische implementatie brachten mij echter weer met beide voeten op de grond. Een eerste probleem is dat – in een wereld waar autonoom rijdende wagens niet de norm zijn – mensen bijzonder gaan schrikken van een dergelijk gedrocht dat over hen passeert. Plotse reacties en de bijhorende ongevallen zijn haast niet uit te sluiten. De Chinese ingenieurs gaven aan dat het materiaal van de bus tot 70 % van de schokken van een impact zou kunnen absorberen: fijn, maar dan blijf je nog steeds zitten met 30 % en dus schade aan de voertuigen. Wat doe je ook wanneer je aan een kruispunt komt waar een wagen linksaf moet en de bus rechtdoor? Tot slot: wat met de platformen waar mensen kunnen in- en uitstappen: die moeten in de hoogte gebouwd worden, niet vanzelfsprekend in steden waar er al weinig plaats is. De bus is wat mij betreft een typisch staaltje technologisch determinisme van ingenieurs die geen rekening hebben gehouden met menselijke gedragingen.

img-56176770

Plaats reactie

zwevende-bus-wordt-moeilijk-implementeerbaar-in-de-praktijk