Scroll to top

Top

1 reactie

Zijn zelfrijdende vrachtwagens de toekomst?

Gepost op 09/05/2015
Zijn zelfrijdende vrachtwagens de toekomst?

Artificiële intelligentie krijgt steeds meer verantwoordelijkheid; na de Google Car mag een algoritme nu ook de baas spelen over een vrachtwagen van een slordige 40 ton. In de Amerikaanse staat Nevada werden deze week twee zelfrijdende vrachtwagens van Daimler goedgekeurd voor de openbare weg. Het model, de Freightliner Inspiration, is een indrukwekkende, futuristisch uitziende vrachtwagen die voorzien werd van de nodige hoogtechnologische snufjes om autonoom rijden mogelijk te maken.

De topmodellen van Daimler beschikken al enige tijd over meer high-tech snufjes zoals rijlaandetectie en adaptieve cruise control, dit laatste is een technologie die toelaat om de snelheid en volgafstand van een voertuig te regelen. De Inspiration vormt dus de volgende stap in het ontwikkelproces en vertrouwt op een arsenaal aan camera’s, sensoren en een radar om zelfstandig de snelwegen te veroveren. Voorlopig blijft de chauffeur dus nog even heer en meester op de gewone wegen.

Die chauffeur hoeft voorlopig trouwens niet te vrezen voor zijn job: het systeem is er enkel om het leven van de chauffeur gemakkelijker te maken tijdens die lange snelwegritten. Je kan het dus best nog vergelijken met de automatische piloot uit vliegtuigen.

Waarom zelfrijdende vrachtwagens?

De grootste voordelen van zelfrijdende vrachtwagens hebben minder te maken met het vervangen chauffeurs, maar eerder met ecologisch rijden: computers rijden immers constanter. Bovendien kunnen ze veilig dichter op elkaar rijden en nog eens extra brandstof besparen door gebruik te maken van de slipstream (zie hieronder).

Toekomstmuziek

Miljoenen vrachtwagens vreten in Europa elk jaar miljarden kilometers. Het grootste gedeelte van deze kilometers vertoeven ze op snelwegen. Misschien biedt de transportsector wel een grotere slaagkans voor zelfrijdende voertuigen dan personenwagens?

De Freightliner Inspiration vormt de eerste stap naar zelfrijdende vrachtwagens. Dit model kan nog niet vertrekken zonder een chauffeur in de cabine. Het is niet ondenkbaar dat de volgende automatische truckpiloot veilig de autosnelweg afrijdt zonder chauffeur. Een menselijke chauffeur brengt de vrachtwagen naar een parking langs de autostrade en laat de truck het vanaf daar zelf afhandelen. In de buurt van de eindbestemming parkeert de truck zich opnieuw en wacht totdat de chauffeur hem afhaalt. Slecht weer of pech? De truck kan zich aan de kant zetten en opnieuw wachten op een chauffeur.

Voorlopig zullen wij Europeanen wel nog even moeten wachten op deze zelfrijdende 40-tonners. Niet alleen gaat het hier om een proefproject, ook onze wetgevers hebben nog wat teksten te schrijven om alles mogelijk te maken. Daimler zelf denkt dat het nog zo een 10 jaar zal duren vooraleer zelfrijdende vrachtwagens echt op grote schaal ingezet zullen worden.

Bram Vandewalle

Reacties

  1. Ik denk dat het heel lang duurt – als het al ooit gebeurt – voordat een algoritme de vrachtwagenchauffeur met al z’n kunde, ervaring en menselijk inzicht zal vervangen. Maar een automatische piloot is waarschijnlijk wel een goed idee – ook in een vliegtuig houdt de piloot met name een oogje in het zeil van de automatische piloot.

Plaats reactie

zijn-zelfrijdende-vrachtwagens-de-toekomst