Scroll to top

Top

Geen reacties

Zelfrijdende auto's: rijden we toch nog zelf in 2020?

Gepost op 12/04/2016
Rijden we toch nog zelf in 2020?

“In 2020 is de zelfrijdende auto er!” Met mijn achtergrond in artificiële intelligentie heb ik dit tal van keren mogen aanhoren, telkens gevolgd door een redevoering van ondergetekende dat het toch wel eens wat langer kan duren. Slecht weer, onaangepaste infrastructuur… Hoe graag ik het ook wou, ik zag het niet in orde komen in 2020. Deze maand hintten de alwetenden van Silicon Valley dat we misschien wel degelijk wat langer moeten wachten.

Het begon allemaal in 2011. Na het nodige lobbywerk kreeg Google eindelijk de toestemming om autonoom rijdende wagens de openbare weg op te sturen. Een vloot van Toyota Prius wagens reed California rond om data te verzamelen en te leren over diverse verkeerssituaties. Al gauw deed de zoekgigant Google de belofte dat deze wagens ons overal zouden brengen waar een wagen kan en mag rijden. “Geef ons een paar jaar.” De projectleider Chris Urmson gaf in 2014 nog aan dat we tegen het einde van dit decenium een zelfrijdende auto konden verwachten.

Vijf jaar na de start van Google’s autoproject nam Chris Urmson voor het eerst een gematigder standpunt in. Op South-by-Southwest (afgekort SXSW) in Austin ging Chris in op de vraag wanneer we nu net ons door een artificiële intelligentie laten rondrijden. “Hoe snel kunnen we dit op de markt krijgen? Sommige papers spreken van 3 jaar, andere dan weer van 30 jaar. Vandaag vertel ik jullie dat beide de waarheid zijn.” Chris ging verder wanneer en hoe we deze technologie dan wel konden verwachten: “Deze technologie is in snelle evolutie en zal dan ook incrementeel verbeteren. Je mag veronderstellen dat we gaan beginnen met locaties met mooi weer en goede wegen. Eens we die onder de knie hebben kunnen we gaan kijken naar andere, moeilijkere regios.”

De speech van Urmson veroorzaakte het nodige tumult: dit was voor het eerst dat Google toegaf dat de technologie niet perfect zal zijn bij een mogelijke lancering in 2020. De officiële perscommuniqué van het bedrijf gaat niet echt in op deze uitspraken: “We willen zelfrijdende auto’s zo snel mogelijkbeschikbaar stellen voor zoveel mogelijk mensen. De voordelen voor veiligheid en mensen met een beperking zijn er, maar we moeten veilig en bedachtzaam tewerk gaan.”.

Waarom Google nu net dit nieuws naar buiten brengt is onbekend. Mogelijks heeft het iets te maken met het ongeval eind februari: een van Google’s zelfrijdende auto’s dacht foutief dat een bus ging stoppen, maar reed er dus tegen. Los van wat krassen en een kapotte sensor was er weinig schade: de auto reed slechts 3km/u en de bus 15km/u. Een ongeval dat iedereen zou kunnen voorhebben: zolang er mensen in het spel zijn moeten menselijke en artificiële chauffeurs het gedrag van andere op de baan kunnen inschatten. Eigenlijk is het best knap dat dit het eerste ongeval is sinds de start van Google’s testen, zeker als je beseft dat ze al meer dan een miljoen kilometers reden.

We krijgen dus waarschijnlijk geen AI-chauffeur in 2020. Google spreekt immers over locaties met mooi weer en goede wegen, niet echt de meeste accurate omschrijving van het hectische verkeer in ons regenachtig Belgenland. Maar misschien is het goed dat het nog even duurt: de laatste jaren werden we overstelpd door beta’s en testversies van zowel hardware als software. We leerden omgaan met bugs en softwareproblemen. Als we besluiten om het stuur uit handen te geven kan de technologie maar beter niet falen: levens staan op het spel. En als een te vroege uitrol van zelfrijdende auto’s slachtoffers tot gevolg heeft kan dit de acceptatie van de technologie ernstig schaden. En dan duurt het nog langer vooraleer we rondgereden worden door een digitale James…

https://www.youtube.com/watch?v=Uj-rK8V-rik

Bram Vandewalle

Plaats reactie