Scroll to top

Top

1 reactie

Websummit Dublin: techbedrijven uitbouwen in Europa

Gepost op 06/11/2014
Websummit2014 special: techbedrijven uitbouwen in Europa

Eén van de interessante panel gesprekken van vandaag ging over het uitbouwen van tech multinationals in Europa. Recent onderzoek van de Financial Times toont aan dat er tijdens de voorbije 10 jaar 134 tech bedrijven zijn opgericht die nu meer dan 1 miljard Euro waard zijn; 79 hiervan zijn opgericht in de VS, 26 in China en 21 komen uit Europa. De hamvraag tijdens het panel gesprek was of het effectief zo moeilijk is om een tech multinational uit te bouwen vanuit Europa en wat de grootste uitdagingen zijn.

Voor dit gesprek heeft de organisatie drie zeer succesvolle Europese tech ondernemers uitgenodigd;

Brusson-216x216Nicolas Brusson is de medeoprichter van BlaBlaCar; een online marktplaats die bestuurders met passagiers in contact brengt. 
20140714_125420612353c3895c017b0Jitse Groen is de oprichter en CEO van takeaway.com; een wereldspeler om online eten te bestellen van restaurants uit je buurt.
Taavet_HinrikusTaavet Hinrikus is de medeoprichter van Transferwise; een online platform waar men geld kan transfereren van persoon tot persoon zonder dat banken nodig zijn.

Al deze bedrijven zijn vandaag zeer succesvol, in volle internationale groei en wereldspelers in hun bepaalde markt. Of het nu vanuit Frankrijk, Nederland of Engeland is, ze hebben allemaal de nodige middelen in Europa gevonden om dit succes waar te maken. Hieronder DE tips die ze hadden voor iedereen die een tech bedrijf vanuit Europa wil opstarten.

Denk van bij het begin internationaal

Veel Europese start-ups concentreren zich te veel op hun thuisland voor ze aan internationalisering denken. Nicolas Brusson van BlaBlaCar heeft vanaf de oprichting zijn pijlen internationaal gericht, wat ook cruciaal is als men een wereldspeler wil worden. Dit is een fundamenteel verschillende aanpak, alle beslissingen moeten immers genomen worden met een internationale mindset.

Groei snel maar slim: de Glocal Approach

Europa is een gefragmenteerde markt; regulering verschilt van land tot land maar ook de taal en gewoontes zijn niet dezelfde. Om snel je bedrijf internationaal te doen groeien is het belangrijk om zeer snel een lokale aanwezigheid uit te bouwen (de globaal maar ook lokale aanpak). BlaBlaCar en Takeaway passen een hybride strategie toe die bestaat uit het enerzijds rekruteren van lokale Countrymanagers en anderzijds het overkopen van lokale start-ups met een complementair business model. Vandaag zijn hierdoor 50% van de werknemers van BlaBlaCar afkomstig uit overgenomen bedrijven.

Financiering vinden uit Europa is mogelijk

De drie ondernemers hebben allemaal al een smak geld opgehaald bij investeerders (recentelijk heeft BlaBlaCar nog 100 miljoen Euro opgehaald). Dit is zeer bemoedigend nieuws voor andere Europese start-ups, want één van de hoofdredenen waarom deze naar de VS trekken is omdat daar meer kapitaal beschikbaar is. Financiering is een internationale aangelegenheid geworden, een mooi voorbeeld hiervan is Takeaway dat gefinancierd is door een Australische bank. Zolang men internationaal kan doorbreken en tot de wereldtop behoort, zal er altijd financiering voorhanden zijn; onafhankelijk van de geografische ligging van de hoofdzetel van het bedrijf.

Wij hebben alvast veel bijgeleerd tijdens dit panelgesprek en komen binnenkort met uitgebreide interviews met deze ondernemers.

Stay Tech’d!

Antoine Smets

Reacties

Plaats reactie

websummit-dublin-techbedrijven-uitbouwen-in-europa