Scroll to top

Top

2 reacties

Virtual Reality wordt reëel in 2015!

Gepost op 17/01/2015
Virtual Reality wordt reëel in 2015!

Het is jullie vast niet ontgaan, één van de belangrijkste trends op CES 2015 was natuurlijk Virtual Reality. Vorig jaar maakten vr-pioniers reeds kennis met de Oculus Rift maar dit jaar begint het echte virtuele tijdperk. De massa betreedt VR. Mediagiganten zoals Samsung en Sony maar ook Google, Microsoft en Apple mengen zich in 2015 op het strijdtoneel. Ik deel mijn visie op wat je komend jaar, en in de toekomst kunt verwachten van de nieuwste (en laatste?) mediarevolutie.

Final frontier for entertainment

Virtual Reality is beleven, werkelijk het middelpunt zijn van een wereld die enkel beperkt is door de fantasie. Degene die reeds een trip hebben gemaakt naar het uiteinde van het virtuele landschap kunnen beamen dat het een onbeschrijfelijke ervaring is. De Samsung Gear VR die deze maand naar Europa komt neemt alvast het virtuele voortouw en toont het potentieel van vr-gaming en video. Hardcore gamers wachten natuurlijk op de Oculus Rift, de bril die virtual reality tot leven wekte.

Ik verwacht dat mobile vr en ‘static’ vr twee verschillende markten worden. De eerste meer casual met simpele games en content, de laatste voor serieuze partijen die het maximum willen halen uit hun virtuele ervaring. Daarnaast worden PS4 bezitters getrakteerd op Project Morpheus en blijft Microsoft niet achter met de aankondiging van een vr-bril voor de XBOX ONE. Google bracht vorig jaar reeds het kartonnen mirakel Google Cardboard uit, maar zal zich in eerste instantie richten op het creëren van content en platformen.

Schermafbeelding 2015-01-17 om 13.22.19

Google Cardboard

 

 

Dit voorspelde ik vorig jaar al en tijdens CES kwam inderdaad de aankondiging dat YouTube 360 graden videos gaat ondersteunen. Grote afwezige is tot dusver Apple, hoewel recent bekend werd dat ook deze partij op zoek is naar ontwikkelaars voor VR applicaties. Of zij dit jaar een bril voor iOS uitbrengen is afwachten, dat er ooit ééntje komt is een zekerheid.

De hoofdrol in elke film

Het beleven van een video in 360 graden is intens. De content die momenteel beschikbaar is, zoals de trailers van de Jaunt VR films, doen elke cinefiel zijn bloed harder stromen. De techniek staat momenteel nog in de kinderschoenen maar ik verwacht dat 360 graden video snel een vlucht gaat nemen. Bedrijven gaan tevens snel inpikken op deze nieuwe techniek en laten massaal 360 graden videos maken. Virtuele rondleidingen, presentaties en evenementregistratie worden vanaf volgend jaar normaal.

De camera’s die in 360 graden opnemen komen volgend jaar massaal op de markt en worden betaalbaar voor de consument. YouTube wordt overspoeld met 360 graden kattenfilmpjes en uit de hand gelopen pranks. Ik denk dat dit het aspect wordt dat het snelst mainstream wordt en dat we zeer snel onze ervaringen delen in 360 graden.

The shopping experience of the future

Het virtueel bezoeken van een winkel wordt mogelijk dankzij de 360 graden camera’s. Ik denk dat het niet lang duurt voordat er een interactief element aan toegevoegd wordt. Dus dat je naast kijken, ook heel snel kunt kopen. Audi experimenteerde al met een virtuele showroom en Bloomberg toonde reeds de mogelijkheden van een virtuele paskamer. Met een simpele swipe beweging wissel je tussen een A4 en A6 of een broek en een jas. Ga je op vakantie? Loop voordat je boekt even virtueel langs alle hotspots of chill even op het strand. Het implementeren van deze technieken gaat naar mijn idee niet zo rap als films of games maar is absoluut de volgende stap van fysieke naar virtuele winkels.

Volg de virtuele vooruitgang

Ik verdiep mij al een lange tijd in Virtual Reality en ook voor mijn gevoel gaan de ontwikkelingen erg snel. Dit jaar wordt naar mijn idee het jaar waarin de mens voor het eerst de virtuele wereld betrad. Ik kijk met spanning en enthousiasme uit naar de toekomst en deel het laatste vr-nieuws, en mijn inzichten graag met jullie.

 

Stay Tech’d!

Ludwig

Reacties

Plaats reactie