Scroll to top

Top

Geen reacties

#unirainbow: een dag vol growth talks, tips en tricks!

Gepost op 23/04/2015
#unirainbow: een dag vol growth talks, tips en tricks!

Gisteren waren we te gast op Telenet Idealabs voor een dagje lezingen over hoe je je startup kan laten groeien. Boeiende gastlezers vertellen hun startup verhaal en geven ons dankbaar enkele tips mee wat te doen en zeker te vermijden. Voor iedereen die er in de toekomst nog aan denkt zelf iets op te starten kunnen volgende tips zeker helpen.

Start klein en eindig groot

Het klinkt zo banaal: start klein en eindig groot. Niemand bij zinnen zou anders beweren! Maar het gaat er niet om dat je het begrijpt, het gaat erom dat je je hier ook aan houdt. Wanneer een nieuw idee je in zijn greep heeft bestaat er opeens niets dat onmogelijk is. Herkenbaar? Logisch zelf: je doet je best om uit te dokteren hoe waardevol jouw idee is.

Maar vergis je niet: het onderzoek moet zich al snel weer wenden naar wat nu mogelijk is. En dat zal naar alle waarschijnlijkheid toch iets klein zijn dat, indien effectief, kan groeien naar iets groots. Een MVP (minimum viable product) is het enigste waar je aan moet denken: een product dat in zijn meest afgestripte vorm kan overleven en gebruikers kan overtuigen van verder potentieel.

Vergeet niet te experimenteren…

Een andere inkopper lijkt dan weer te zijn dat je moet blijven experimenteren en innoveren. Wederom gemakkelijker gezegd dan gedaan. Gilles Bertraux gaf ons inzicht in een aantal growthhacks die hij voor Mention op poten heeft gezet.

Growthhacking is misschien wel het modewoord van het moment in de techwereld: het uitdenken van manieren om je aantal gebruikers exponentieel te laten groeien, ze te laten ‘onboarden’ of om ze trouwere klant te maken. Hierin kan je heel inventief zijn op het randje van het onethische af: niet elk doel heiligt de middel. Een succesvolle hack was simpelweg aan de gebruiker te vragen op een schaal van 1 tot 10 hoe waarschijnlijk het was dat ze het product zouden aanprijzen aan een vriend of collega. Zeer effectief omdat je momentaan erachter komt wat ze vinden van je product. Simpel maar briljant.

Waarom dan blijven experimenteren? ‘Cause a growth hack can turn on itself when others start using it too.’

….En monitor wat je doet!

Data is koning en monitoring tools zijn koningin. Zonder een manier om te monitoren ben je niets met alle data die je verzamelt. Weet wat er gebeurd op je website, weet wat je wil testen, weet hoe je dat kan testen, … .  Er zijn tegenwoordig honderden tools voor handen om dit te doen. Eentje die naar erboven uitsteekt is Segment, een programma dat je in staat stelt alle andere monitoring tools hier in onder te brengen.

Unicorns and Rainbows was een leuke dag met veel netwerkmogelijkheden en boeiende lezingen vol tips and tricks. Ook de catering verdient een applaus want die was zonder meer excellent.
Wij kijken uit naar volgend jaar!

 

Thomas Verhoef

Plaats reactie

unirainbow-een-dag-vol-growth-talks-tips-en-tricks