Scroll to top

Top

Geen reacties

Uber's voorwaardenonderzoek: PR stunt?

Gepost op 15/02/2015
Uber’s voorwaardenonderzoek: PR stunt?

In een vorig artikel werd aangehaald dat 2015 wel eens een belangrijk jaar kon worden op PR vlak. Zullen ze de teugels in handen nemen en ook voor klant en werknemer, niet enkel investeerder, betere voorwaarden voorzien? Uber heeft alvast een eerste poging ondernomen en de resultaten worden licht positief onthaald. Wij zoeken het even verder uit!

Uber heeft op het einde van vorig jaar een buitenstaande firma ingehuurd om hun privacy voorwaarden onder de loep te nemen. Deze actie werd ondernomen omdat op het einde van vorig jaar verschillende privacy issues werden aan de kaak gesteld zoals de zogenaamde God View optie (hierbij kon men van elke gebruiker apart zien welke rit iemand op het moment zelf aan het nemen was), het gebruik van locatiegegevens om iemand nadien op te sporen (zo werd een journaliste op een moment ‘onderschept’ door een uitvoerend bedrijfslid die aan de hand van haar traject haar had opgespoord), enz…. . Wederom genoeg voorvallen om van te steigeren.

Groeien zonder pijn is bijna onmogelijk

Ook in het vorige artikel hield ik aan dat groeien bijna altijd gepaard gaat met groeipijnen: tot deze conclusie kwam ook het in privacyvoorwaarden gespecialiseerde advocatenkantoor dat was aangetrokken door Uber. Zij kwamen tot de conclusie dat Uber genoeg en geschikte voorwaarden op zijn plaats heeft en deze ook probeert te bekrachtigen. Ze vermelden hierbij dat voor een zo jong en toch al groot bedrijf dit op zich al een prestatie is.  Toch kwamen ze met 10 aanbevelingen die hun privacyvoorwaarden ten goede kunnen verbeteren.

Een greep uit de verbeteringen die denk ik in de lijn liggen van wat men zou kunnen verwachten van een privacy policy: stroomlijn je updates in de voorwaarden met de gebruikers zodat ze direct op de hoogte zijn van veranderingen, houdt gouvernementele instanties op de hoogte van privacy veranderingen en dit op afgesproken tijdstippen, maak één plaats aan waar elke gebruiker gemakkelijk zijn bezorgdheid/problemen op kwijt kan, …. .

PR-stunt of niet?

Het feit dat Uber al goede privacyvoorwaarden heeft spreekt voor hen. En indien ze ook de aanbevelingen ten dele implementeren zou men van een echte verbetering kunnen spreken ten opzichte van 2014. Maar het is niet uit de lucht gegrepen om af te vragen of voor Uber 2015 het jaar van de PR-stunts wordt of het jaar dat ze tegemoet komen aan bezorgdheden van zowel klant als werknemer. De voorgestelde verbeteringen die het advocatenhuis heeft gesuggereerd zijn inderdaad goede aanpassingen. Maar worden ze toegepast of ging het erom even in een positief daglicht te staan? Want dan zou het een PR-stunt blijven met weinig gevolg. We houden alleszins verdere veranderingen in de gaten en houden je op de hoogte!

Thomas Verhoef

Plaats reactie

uber-039-s-voorwaardenonderzoek-pr-stunt