Scroll to top

Top

Geen reacties

Uber's PR-machine stokt: hulp is onderweg!

Gepost op 24/03/2015
Uber’s PR-machine stokt: hulp is onderweg!

Toegegeven: Uber heeft het al jaren niet meer  makkelijk om de publieke opinie ervan te overtuigen dat ze niet alleen slecht en vernietigend is. Laat me de eerste zijn om te zeggen dat dit klinkklare onzin is. Uber blijft een “killer” product dat wel vaker de pers op zijn hals krijgt omdat het zo door en door disruptief is. Vanuit sociaal-economisch perspectief is de opmars van Uber een teken aan de wand dat de oude manier van personenvervoer binnenkort wel eens verleden tijd kan zijn en vele oude economische structuren omver zullen worden geworpen. Natuurlijk doet dit mensen schrikken. En de berichtgeving omtrent Uber is al langer dan een jaar ronduit negatief te noemen.

Uber’s PR-machine lijkt als doel te hebben Uber in een beter daglicht te stellen als bedrijf in zijn geheel: de economische speling waarbij duizenden jobs verloren gaan, wetten aan de laars worden gelapt, grijze zones in de verzekeringspolitiek van de bestuurders worden genegeerd, etc… bleef altijd een discours dat zich min of meer geïsoleerd in de politiek afspeelde. De gebruiker was hier niet altijd even goed van op de hoogte of gaf er weinig om.

Spinners onderweg!

Maar verbanningen en juridische bevelen te staken met de activiteiten lijken in aantal te groeien en beginnen te rommelen met Uber’s economische model. Er kan maar groei zijn als er ruimte is om te handelen. De huiszoeking in Brussel was een laatste incident in een reeks van vele waarvan het juridisch verbod in Duitsland misschien wel de grootste en lastigste kan blijken. In Duitsland mag Uber bepaalde activiteiten (Uberpop o.a) niet meer uitvoeren op straffe van hoge boetes tot 250.000 euro per overtreding.

uber taxi

Het zal een van de oorzaken zijn waarom, wordt er gezegd, Uber koortsachtig PR-adviseurs rekruteert in Europa. De voornaamste reden is duidelijk: de berichtgeving over Uber in economische context moet gemodereerd worden en Uber in een beter daglicht plaatsen.

Want de negatieve krachten tegen Uber worden groter, evenals het ongenoegen van taxichauffeurs zelf: niet lang geleden is in Amsterdam een Uberpop-chauffeur bewerkt door rivaliserende taxichauffeurs. Dringend tijd om hier iets aan te doen. Spindoctors, of met een meer neutrale bewoording ‘media-adviseurs’ moeten, het tij helpen keren en ervoor zorgen dat de opkomst van Uber meer kan zijn dan oorlog tussen het oude en het nieuwe. Ze zullen op zoek moeten gaan naar een nieuwe ruimte waar begrip kan ontstaan voor wat aan het gebeuren is en staat te gebeuren, liefst in overleg.

Front Uber

Er zijn aan elk verhaal minstens twee kanten: het is dan ook niet abnormaal dat Uber zichzelf wil weren in een strijd die tot nu toe in de media bijzonder éénzijdig was. Uber komt naar voren als een rebel die niet wil luisteren, de regels aan haar laars lapt, te pas en te onpas onethisch lijkt te handelen, enz… . Genoeg voer om de nieuwsmotor op volle toeren te laten draaien. Natuurlijk is er meer aan Uber dan haar tekortkomingen. De initiatieven waarover is bericht in vorige artikelen probeerden al aan te tonen dat Uber meer is dan haar tekortkomingen.

Spindoctors rekruteren zou de volgende stap in Uber’s plan zijn om een beter beeld te creëren van het bedrijf.

We houden het in de gaten!

 

 

 

Thomas Verhoef

Plaats reactie

uber-039-s-pr-machine-stokt-hulp-is-onderweg