Scroll to top

Top

Geen reacties

Uber's koers voor 2015 raakt op kruissnelheid

Gepost op 15/03/2015
Uber’s PR-machine raakt op kruissnelheid

Zoals beloofd houden we dit jaar in de gaten welke veranderingen Uber doorvoert om een positiever imago te bewerkstelligen. Nog geen drie maanden ver in 2015 en opnieuw trekken twee initiatieven onze aandacht: de lancering van een eigen tijdschrift voor Uber’s bestuurders en de belofte tegen 2020 1 miljoen vrouwen te werk te stellen. Zoals altijd toont Uber zijn ambitie wel vaker gepaard met wat overmoed. Onze vraag: kunnen ze ook slagen in hun voornemens of is het louter goede reclame?

Het is misschien een cynisch standpunt om steeds in te nemen:  beweren dat goede initiatieven zouden dienen om een onderliggend doel te verdoezelen. Zulke argumenten klinken al snel als complottheorieën en overdreven vergezocht. Mag het ons voordeel zijn dat we de bel al hadden geluid vooraleer Uber’s PR machine op volle toeren kwam? Wij zullen altijd de initiatieven toelichten en ons voorzichtig afvragen tot wat ze dienen.

Uber kent zijn markt maar misschien nog niet zijn mensen

Dat er een rivaliteit bestaat tussen Uber en Lyft is niets nieuw; dat anderen zich ook in de strijd werpen zoals Gettaxi, Hailo, Lecab en op eigen bodem Djump ook niet. Dat er ridesharing diensten zoals blablacar alsook carsharing initiatieven zoals Sidecar bestaan, is ook geen nieuws meer. Dat de concurrentie groter wordt is dus ook maar logisch. Maar dat ze ook strenger wordt is misschien wel nieuw: de concurrentie begint van de deelnemers te eisen dat ze zich onderscheiden in zowel businessmodel, doel en perceptie.

Uber heeft nooit alleen gestreefd naar de beste te zijn, van begin af aan was ze slim genoeg om de concurrentie hevig te bekampen. De kapitaalrondes liegen er niet om: midden januari halen ze 1 miljard op om slechts een maand later 1.6 miljard op te halen. Ongezien trouwens in Pre-IPO-land. Maar het toont wel dat een strijd gevoerd wordt en intenser zal worden.

Maar hier kan het schoentje beginnen knellen: met al het geld van de wereld koop je nog steeds geen instemming. Men moet ook tonen dat men het waard is. Zoals wij al vermoedden zou 2015 het jaar worden dat ze gingen overtuigen, op menselijk niveau. In wat volgt een klein resumé van 2 nieuwe initiatieven die niet linea recta marktgericht zijn, maar PR gericht, om John en Jane Doe te overtuigen dat men kan geloven in Uber.

Momentum: het nieuwe magazine voor Uberchauffeurs

In nog geen 5 maand hebben ze een compleet magazine vanuit het niets doen ontstaan. Het magazine wordt eerst gelanceerd in zes steden in Amerika met een oplage van 150.000 stuks.

Schermafbeelding 2015-03-15 om 12.43.56

Het magazine zal gefocust zijn op de chauffeur meer kennis te geven over bepaalde plekjes in de stad, ervaringen van andere chauffeurs enz… Het doel zal zijn, in de eigen woorden van Uber, om een betere band te creëren met zijn chauffeurs.

Uber’s plan om 1.000.000 vrouwen aan het werk te krijgen

Uber heeft ook aangekondigd samen met de UN te zullen samenwerken om tegen 2020 1.000.000 vrouwen als chauffeur aan het werk te krijgen bij Uber. Zeer ambitieus als je weet dat 14% van de 162.000 chauffeurs vandaag de dag vrouwelijk zijn, of ongeveer 23.000 chauffeurs. Er lijkt nog een lange weg te gaan. (Update: Bill Gurley, lid van bestuur, heeft juist actuele cijfers meegedeeld op SXSW: Uber zou momenteel al aan 300.000 chauffeurs zitten en brengt per maand 50.000 nieuwe chauffeurs aan. NOOT: Dit zijn geen voltijdse werknemers daarom) 

Schermafbeelding 2015-03-15 om 12.56.23
Maar Uberchauffeurs hebben wel het voordeel dat ze geen vaste uren hebben en kunnen kiezen voor parttime, iets dat in beider geslachten het alleszins wel gemakkelijker maakt om aan het werk te gaan. Ook studenten kunnen gebruik hiervan gebruik maken om hun studies af te betalen. Nu is het alleszins al goede reclame.

2015: Tweede kwartaal?

De vorige twee initiatieven zijn lovenswaardig. Hopelijk kunnen ze ook duurzaam zijn. Wij volgen het op en zijn benieuwd wat het tweede kwartaal in petto heeft voor Uber.

 

Thomas Verhoef

Plaats reactie

uber-039-s-koers-voor-2015-raakt-op-kruissnelheid