Scroll to top

Top

1 reactie

Zal Uber in 2015 aan zijn imago werken?

Gepost op 02/02/2015
Zal Uber in 2015 aan zijn imago werken?

2014 zal voor Uber de geschiedenis ingaan als het jaar dat iedereen Uber heeft leren kennen en safe to say niet altijd op de beste manier. Op een moment kon je jezelf afvragen of Uber uber-haupt een legaal bedrijf was. Overal lagen ze in conflict met lokale overheden, moesten ze rechtszaken afwenden, activiteiten staken, interne debacles van verduidelijking voorzien, excuses aanbieden voor het gedrag van hun chauffeurs en verantwoording afleggen voor hun surge pricing systeem. Zonder enige twijfel zal men bij Uber beamen dat PR-wijs 2014 een ramp was. Hierbij kan men ook makkelijk counteren dat het PR-wijs natuurlijk een nachtmerrie was omdat het bedrijf zelf niet bepaald uitblinkt in meegaandheid. Uber is van bij de start tegendraads geweest en disruptief zonder weerga. Kan men dit volhouden of zullen we zichtbaar verandering opmerken?

Groeien zonder pijn is onmogelijk

Uber is één van die zeldzame bedrijven waarbij men achterovervalt wanneer het cijfers presenteert. Hun omzet is duizelingwekkend, de aanwezigheid in steden, het aantal chauffeurs dat ze in dienst heeft en het aantal gebruikers dat ze dagelijks vervoert. Om een plaatje te schetsen: de verwachting van hun omzet in 2015 bedraagt 10 miljard dollar, en dit reeds met dagen waarin ze meer dan 100 miljoen omzet draaien zoals bijvoorbeeld afgelopen nieuwjaar. Tel hierbij op  dat er nog veel onontgonnen terrein voor hun ligt waardoor de verwachte groei niet direct zal verminderen. Komt nog  bij  dat Uber veel meer wil dan enkel passagiers vervoeren: Uberpop (car sharing), Uber Tree (vervoer voor kerstbomen), Uber Fresh( fresh lunch delivery), … . Constant zijn ze op zoek naar extra manieren om hun transportnetwerk te monetarizeren. Dit alles heeft Uber in nog geen 5 jaar klaargespeeld. Een droom voor investeerders natuurlijk! Maar het komt met een prijs, en een hele dure: de publieke opinie lijkt soms al te kantelen, constante slechte pers brengt hen het schaamrood op de wangen, wettelijk verbod dwingt hen of te staken of illegaal de dienst verder te zetten, verkrachtingsschandalen in India laat hen hun recruteringseisen betwijfelen, enz… .  Men vraagt zich af waar de grens ligt?

It’s hard to hate a product you love
Ondanks alles blijven gebruikers met hordes op de dienst springen. Het is ongelooflijk eenvoudig om te gebruiken, men kan van overal een taxi bestellen, het vertelt op elk moment hoe lang het nog duurt vooraleer je taxi er zal zijn, enz.. . Aan de klantzijde lijkt hen alles voor de wind te gaan. Maar  dit gaat niet helemaal op. Hun dynamisch pricingsysteem dat gebaseerd is op aanbod en vraag van taxi’s, ook wel ‘surge pricing’ (hoe werkt het)  genoemd, maakt het mogelijk om eenvoudiger de prijs te laten stijgen wanneer de vraag groter is dan het aanbod.

surge price uber

En dit tot astronomische hoogtes. Twitterberichten liegen er niet om: het gaat zo ver dat sommige gebruikers voor een ritje van nog geen 10km tot 300$ moesten ophoesten. Verre van redelijk toch? En toch blijven gebruikers het gebruiken.

Ook langs aanbodzijde, de chauffeurs, lijkt het mogelijkheden te bieden: een leuke job met een redelijk inkomen. Maar ook hier lijkt het niet frictieloos te verlopen: overheden betwijfelen de statuten van zulke chauffeurs, hoe zit het met de verzekering?, het uiteindelijke loon lijkt lager te liggen dan wat wordt gesuggereerd, enz… . En toch blijven chauffeurs zich inschrijven.

Uber 2015: een bedrijf dat volwassen wordt en luistert naar haar belanghebbenden?

De lijst van klachten is nog veel langer dan wat ik hier summier weergeef. Maar zo zijn de voordelen blijkbaar ook. Niet alles hoeft over eenzelfde kam te worden geschoren. Maar een nederige suggestie zou zijn dat Uber goed er goed aan zou doen het oor meer te luisteren te leggen. Want het product is fantastisch. Maar de werking is dit nog niet. En dit kan hen ook niet altijd kwalijk genomen worden: groeien zonder pijn is onmogelijk. Veranderen wat betreft instelling kan men wel. Ik hoop gedurende 2015 op te volgen of er verbeteringen zichtbaar worden.

Stuur ons ook zeker een mailtje als je zelf iets opmerkt!

Thomas Verhoef

Reacties

Plaats reactie

zal-uber-in-2015-aan-zijn-imago-werken