Scroll to top

Top

Geen reacties

Deze maand nog zelfrijdende Uber taxi's in Pittsburgh (USA)

Gepost op 18/08/2016
Uber komt deze maand met zelfrijdende taxi

Vandaag kwam Bloomberg met het nieuws dat Uber, de disruptor van de taxi-industrie, deze maand nog zou beginnen met zelfrijdende voertuigen. We gebruiken hier expliciet “zelfrijdend” en niet “onbemand” aangezien er in deze eerste testfase nog steeds een bestuurder zal bij zitten. Deze bestuurders zijn niet de “average John of Jane Doe” die je doorgaans als Uber chauffeur tegenkomt. De mensen in de onbemande taxi’s zullen ingenieurs zijn die heel wat data zullen verzamelen over hoe het voertuig zich gedraagt op de weg. Bovendien is het ook zo, klein detail, dat “onbemande” voertuigen in de meeste landen niet toegelaten zijn op de weg.

Volvo Cars and Uber join forces to develop autonomous driving cars

Waar is dat feestje?

Jammer genoeg niet direct in België, I know, ik sta ook te trappelen… Waar dan wel? In de stad Pittsburgh (Oosten van de USA). In eerste instantie ga je ook geen “zelfrijdende taxi” expliciet kunnen bestellen. Het zal puur op toevalsbasis zijn dat je een zelfrijdend voertuig toegewezen krijgt. De wagen die gebruikt zal worden voor het real-life experiment is de volvo XC90, een stoere SUV uitgerust met modernste sensoren. Kleine kanttekening: Uber heeft al aangegeven dat zij geen “exclusief” contract met Volvo hebben afgesloten. Op de achterbank zal een watergekoelde computer alles registreren wat er op de weg gebeurt. Zo zullen de auto’s in staat zijn nog veel nauwkeuriger te navigeren dan wat tot voor kort mogelijk was op basis van GPS.

-1x-1

Verschuivingen in machtsverhoudingen

Voor wie er nog aan had getwijfeld: de menselijke “uber-chauffeur” was een leuk intermezzo richting een volledig autonoom wagenpark. De CEO van Uber, Travis Kalanick of kortweg “Trav” voor de vrienden, windt er steeds minder doekjes om: het doel is om zo snel mogelijk te evolueren richting een volledig autonome vloot waar de tussenkomst van menselijke handelingen, althans voor wat het rijden betreft, tot een minimum zal worden herleid. Wat betekent dit in concreto: Uber zal hoofdzakelijk nog hooggeschoolde profielen te werk stellen (nadruk op engineering en data-analysten) en steeds minder een bijverdienste zijn voor mensen die enkel het rijden op zich kunnen nemen.

Het gaat echter niet enkel om verschuivingen in het type arbeid dat wordt aangetrokken maar ook in de industrie zelf. Google was immers lang koploper op het vlak van zelfrijdende wagens. Er waren stevige geruchten dat dit bedrijf zelf ook met zelfrijdende taxi’s wou beginnen in de nabije toekomst. Uber, die er toch maar handig in geslaagd is zijn concurrent “Lyft” (“de roze moustache”) ongevaarlijk te maken, speelt nu mee in de Champions League van Silicon Valley. Google, die op een berg cash zit, zal allicht minder makkelijk te verschalken zijn. Wanneer de oorlog uitbreekt kunnen we niet voorspellen maar dat die er komt lijkt wel in steen gebeiteld.

In this Jan. 17, 2013 photo, a Lyft car drives crosses Market Street in San Francisco. Fed up with traditional taxis, city dwellers are tapping their smartphones to hitch rides from strangers using mobile apps that allow riders and drivers to find each other. Internet-enabled ridesharing services such as Lyft, Uber and Sidecar are expanding rapidly in San Francisco, New York and other U.S. cities, billing themselves as a high-tech, low-cost alternative to cabs. (AP Photo/Jeff Chiu)

Plaats reactie

deze-maand-nog-zelfrijdende-uber-taxi-039-s-in-pittsburgh-usa