Scroll to top

Top

Geen reacties

Toekomst van "short-haul flights" is amfibisch

Gepost op 06/06/2016
De toekomst van “short-haul flights” is amfibisch

De luchtvaartsector heeft met een aantal serieuze beperkingen te kampen. Het vraagstuk dat ik jullie voorleg is het volgende: je wil graag zo dicht mogelijk bij de stad landen maar toch ook niet zo dicht dat het gevaarlijk wordt of dat de mensen van de stad last krijgen van het lawaai. Je wil vervolgens ook geen te dure tickets en op termijn denk je, althans voor short-haul flights, misschien zelfs aan elektrisch vliegen (omdat dit goedkoper en – mits de nodige kanttekeningen – ook ecologischer is). Geconfronteerd met dergelijke “probleemfactoren” dacht ik spontaan aan het volgende: wat als we nu gigantische amfibische “drones” zouden kunnen bouwen om passagiers mee te vervoeren? Ik hoor sceptici het voorstel al afschieten: capaciteit van de huidige drones, althans de elektrische, is te beperkt. Bovendien moeten passagiersvluchten nog altijd (wettelijk) bemand worden.

Quad_vtol_concept_by_ferain-d6ei7xz

De “golden sixties” en de vergeten Rotodyne

Onze eigen teloor gegane luchtvaartmaatschappij SABENA had in de jaren 50 en 60 het idee om een helikopternetwerk uit te bouwen voor kortere vluchten. In deze jaren koos de maatschappij hoofdzakelijk voor conventionele helikopters zoals de Sikorsky. De kosten van de toestellen waren echter zo groot dat slechts een fractie gedekt werd door de inkomsten. Op het eind van de jaren 50 was er echter een nieuwe technologie ontwikkeld: de gyrodyne. Dit toestel, een soort kruising tussen vliegtuig en helikopter, haalde ongeziene snelheidsrecords en kon meer dan 60 passagiers vervoeren. De technologie had echter één enorm nadeel: de toestellen waren enorm – en ik benadruk ENORM – lawaaierig. Dit maakte dat het project al snel aan de kant werd geschoven.

kamov-ka22-gyrodyne-helicopter

Nieuwe hoop voor amfibische toestellen

De droom om helikopters in te schakelen voor luchtverkeer is in de luchtvaartwereld nooit helemaal uitgedoofd. Nieuwe technologie die motoren krachtiger en zuiniger heeft gemaakt doet de hoop weer opflakkeren dat we binnenkort niet meer hoeven te denken in termen van uitgestrekte luchthavens en vervelende trips van en naar deze drukke plaatsen. Straalmotoren zijn bijvoorbeeld dermate krachtig dat bepaalde toestellen, vooral gevechtstoestellen (denk aan de Harrier of de F35), verticaal kunnen opstijgen en landen. De toekomst lijkt echter eerder gezocht te moeten worden in amfibische toestellen zoals de Gyrodyne van weleer. De “tilt rotor”, een soort propeller die bij opstijgen en landen verticaal kan geplaatst worden zodat die de functie krijgt van de rotor bij een helikopter, is hetgeen waar de meeste concepttoestellen gebruik van maken.

Veelbelovende prototypes

Het is altijd goed als de grote maatschappijen hun schouders onder bepaalde vooruitstrevende ideeën zetten. Zo zijn er met enige regelmaat geruchten over prototypes bij Airbus en Boeing. Eén van de meest interessante concepten dat we al gezien hebben is de DiscRotor, een ontwikkeling die Boeing in samenwerking met het US defence Agency DARPA is gestart. De discrotor creëert lift door een enorme rotor die, eens het toestel aan snelheid wint, verdwijnt in een soort koepel bovenaan. Momenteel zijn de problemen nog de volgende: erg duur in ontwikkeling en productie (wat normaal is in het begin van de levenscyclus van een nieuw product), perceptie van veiligheid (mensen voelen er mogelijk niet veel voor een enorme draaiende schroef naast zicht te hebben) en know-how (de conventionele luchthavens zijn niet echt voorzien op deze toestellen – en zijn bovendien net hetgeen wat je wil vermijden – maar waar ga je anders heen?)

Plaats reactie

toekomst-van-quot-short-haul-flights-quot-is-amfibisch