Scroll to top

Top

Geen reacties

Toch geen Apple auto?

Gepost op 18/10/2016
Toch geen Apple auto?

Of dat is toch tenminste het laatste gerucht bij de tech heads. Apple heeft dan ook recentelijk een klein leger aan ingenieurs een andere opdracht gegeven of aan de deur gezet. Project Titan – de codenaam voor het zelfrijdend auto initatief bij Apple – zou echter niet geschrapt worden maar wel een nieuwe invulling krijgen.

Verrast? Nah – niet echt.

Een aantal factoren doen ons niet meteen vreemd aan bij de zogeheten ‘strategische’ keuze. Eerst en vooral had Apple in het verleden al te maken met leveringsproblemen voor project Titan. Het bouwen van een productiefacilteit voor auto’s bleek niet meteen een sinecure te zijn en had minder gemeen met een supply chain voor kleinere elektronica dan initieel verwacht.

Ten tweede is de markt voor autonome auto’s vandaag nog heel kapitaalintensief zonder een duidelijke rendementsprojectie op middellange termijn. Bedrijven zoals Uber, Tesla en Alphabet bloeden nog steeds cash. Onze vrienden bij Apple kiezen ervoor om eventjes de kat uit de boom te kijken.

En ten derde heerste er heel wat frustratie binnen de Apple rangen. Het Project Titan leiderschap had de neuzen niet in dezelfde richting wat ultiem leidde tot het vertrek van Steve Zadesky, destijds weggekaapt bij Ford om Apple haar auto op de rails te zetten.

Toch niet helemaal out?

Apple laat dan misschien wel het hardware luik los, maar richt nu al haar pijlen op de brains van de zelfrijdende auto. De idee hierachter is om dan later met bestaande automakers te kunnen partneren. Schaalbaarheid voordeel? Check!

Toch is de speeltijd gedaan voor de Apple auto. Grote baas Bob Mansfield werd aan het hoofd gezet van project Titan en krijgt als objectief om eind 2017 met een werkbaar prototype voor de dag te komen. Lukt dat niet, dan is het definitief crash & burn.

Nu investeren om morgen te winnen?!

Neem morgen in de titel maar met een aantal korrels zout. Toch is het duidelijk dat de toekomst van de auto industrie in de handen zal vallen van een gepriviligeerde set spelers. Risicovolle en cash intensieve investeringen zijn part of the game. Apple maakt misschien wel een slimme keuze (op middellange termijn) door defensief te gaan investeren maar wij hebben het nog altijd meer begrepen op de durvers in deze wereld. Henry Ford en paarden, rings a bell? Dus…

“Raise the glass to Elon, Another shot voor Travis en geef Jack ook nog iets nu we toch bezig zijn”

Ludwig

Plaats reactie

toch-geen-apple-auto