Scroll to top

Top

Geen reacties

TOA Berlijn: Exclusief interview met de oprichter van HelloFresh

Gepost op 14/07/2016
TOA Berlijn: Exclusief interview met de oprichter van HelloFresh

HelloFresh in één van de succesverhalen in het foodtech landschap. Hellofresh levert aan huis maatlijdboxen, deze bevatten verse ingrediënten om meerdere maaltijden voor te bereiden. Hellofresh werkt met een abonnementsformule. De goedkoopste formule is een maaltijdbox met ingrediënten voor 3 maaltijden voor één persoon aan 36 euro .

De cijfers die het vijfjarige HelloFresh kan voorleggen zijn hallucinant. Zo worden er per maand meer dan 8 miljoen maaltijden geleverd, in 9 verschillende landen, werken er 1200 mensen voor het bedrijf  en hebben ze al 300 miljoen euro aan investeringen opgehaald. De in 2010 afgestudeerde mede-oprichter, Dominik Richter, staat zo aan de leiding van een bedrijf dat vandaag op 2,9 miljard dollar geschat wordt. Het was dan ook uitkijken naar het gesprek met Dominik hier op het TOA festival (interview geleid door Robin Wauters van Tech.eu ). Hierbij een samenvatting van de belangrijkste punten.

Er is plaats voor innovatie bedrijven in de foodtech industrie

Wekelijks duikt er nieuws op over een nieuwe foodtech startup en ook in België wordt er een bittere strijd uitgevochten tussen de grotere spelers (denk maar aan Deliveroo en Take Eat Easy). Men kan zich afvragen of de markt groot genoeg is voor al die verschillende initiatieven. Volgens Dominik is dit zeker mogelijk. Vandaag wordt er maar 1% van de maaltijd gerelateerde boodschappen online gedaan. Dit terwijl etenswaren de belangrijkste maandelijkse uitgave is voor huishoudens. Per maand consumeert men gemiddeld 90 maaltijden, de beste HelloFresh klanten bestellen 8 van die maaltijden via HelloFresh, ruimte genoeg voor andere spelers die op andere innovatieve manieren maaltijden bezorgen.

Foodtech startups moeten zich focussen op de dingen waar ze goed in zijn

Eén van de valkuilen voor vele van deze foodtech startups is dat ze op verschillende fronten tegelijk proberen te strijden. Zo is HelloFresh een marketing-, voedsel-, recepten- en logistiek bedrijf. Het is dan ook van strategisch belang om te weten welke activiteiten ze kunnen uitbesteden en wanneer. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de logistieke centra’s waar de dozen voorbereid worden. In de begin dagen had HelloFresh geen idee over hoe snel hun activiteiten gingen groeien, waardoor het moeilijk was om logistieke noden voor te spellen. Daarom werkten ze met externe logistieke bedrijven die de groei konden ondersteunen. Ondertussen heeft HelloFresh een stevige voet aan de grond en weten ze in hun bestaande markten nauwkeurig wat de logistieke noden gaan zijn. Daarom hebben ze beslist om hun eigen logistieke centra’s te bouwen, ondertussen zijn 8 van de 12 globale centra’s eigendom van HelloFresh.

Een tegenvoorbeeld is alles wat met de “last mile” te maken heeft, dit zijn de laatste kilometers die de dozen moeten afleggen voordat ze bij de klant thuis worden bezorgd. Dit is één van de moeilijkste   en kostelijkste schakels in de bevoorradingsketen. HelloFresh wil haar middelen niet investeren in dit vraagstuk en verwacht dat andere innovatieve bedrijven met oplossingen opkomen. Dit is natuurlijk goed nieuws voor Belgische logistieke startups zoals BubblePost en Parcify.

Een goede bedrijfscultuur is een concurrentieel voordeel

Het is een heikel punt voor al deze internationaal snelgroeiende bedrijven; hoe verzeker je dat de cultuur behouden blijft?  Voor een foodtech bedrijf is nog belangrijker omdat internationale bedrijven actief in de industrie vaak een gedecentraliseerde structuur opzetten. Een sterke lokale aanwezigheid in de verschillende landen is nodig omdat de smaken en consumptiepatronen betreffende etenswaren zeer verschillend zijn van land tot land. Zonder een winnende bedrijfscultuur zouden bedrijven zoals HelloFresh zeer snel gekopieerd kunnen worden in landen waar ze nog niet actief zijn. Voor Dominik wordt een bedrijfscultuur gedreven vanuit het leiderschap van de organisatie. Zo moeten de oprichters en andere managers het goede voorbeeld geven. Bij HelloFresh vertaalt dit zich in prestatiegericht te werk gaan en nooit de eindklant uit het oog te verliezen.

 

 

Antoine Smets

Plaats reactie

toa-berlijn-exclusief-interview-met-de-oprichter-van-hellofresh