Scroll to top

Top

Geen reacties

Het Finse Nokia differentieert - Technologium

Gepost op 02/03/2014
Het Finse Nokia differentieert

Bedrijfscultuur als externe value proposition

Tijdens mijn verblijf in Barcelona en meer specifek op Mobile World Congress 2014 kwam ik in contact met een heleboel nieuwe digital devices, accessoires, nieuwe technologieën, social media APIs, DevCons, hackathons….en zo kan ik wel nog even doorgaan.

Maar hiernaast kwam ik ook in contact met de ‘brands’ achter deze goederen of diensten alsook met de mensen die deze brands en hun producten vertegenwoordigen. En net hier zit er volgens mij een nieuwe dimensie van differentiëring. Eentje die naar de toekomst toe meer en meer onderdeel zal en kan worden van de value proposition die brands aan de consumenten willen duidelijk maken.

We nemen Nokia als een case, aangezien dit merk op MWC14 als best of class zou kunnen worden erkend.

Het Finse Nokia heeft een brand identity waar sustainability, ecologische economie, maatschappelijk verantwoord ondernemen, employee care & employee engagement, ambitie, enthousiasme en passie een belangrijke rol in spelen. Zoals veel bedrijven zou je dan kunnen denken, maar wat de meeste bedrijven niet doen, is deze company gerelateerde elementen vertalen in hun producten aanbod, en net hier maakt Nokia het verschil.

Op MWC (zoals op veel congressen) proberen de verschillende merken elkaar af te troeven door de grootste, de hipste, de meest futuristische (en ook de duurste) stand te hebben. Bij Nokia is dit echter anders. Ze hebben zich zeker strategisch gepositioneerd bij de publiekstrekkers zoals LG en Samsung, maar daar stopt het dan eigenlijk ook op vlak van gelijkaardigheid.

De Nokia stand springt er meteen tussenuit door het gevoel van ecologie, sustainability, customer care en transparantie. Dit uit zich fysiek door de gebruikte materialen zoals Scandinavisch meubilair, planten all over the place, een grote ‘digitale’ boom in het midden, schommels, werknemers die rondlopen in jeans, fairtrade aanvoelend food, specifieke spots voor bloggers en verschillende spots op de stand waar je uitleg krijgt over ‘hoe’ hun producten worden opgebouwd en ‘hoe’ hun diensten in elkaar steken.

Onder het motto ‘You never get a second chance to make a first impression’, scheert Nokia hier al hoge pieken als het neerkomt op een customer journey die de brand values van het bedrijf tastbaar maakt voor de consument.

Maar daar stopt het nog niet! Als je wat verder gaat op de customer experience map, en een bepaald apparaat (say the Nokia XL) benadert, komt er een Nokia medewerker op een subtiele manier vragen als ze van dienst kunnen zijn. Stout zoals ik ben, probeer ik deze dan wat onder vuur te nemen om te kijken indien ze wel goed weten waar ze over spreken (slecht karakter, I know), maar hier wist iedere medewerker met een volledig en relevant antwoord te komen. Vond ik persoonlijk wat vreemd, omdat de brands meestal PR bureaus inhuren om hostesses/hostessen op de stand te voorzien. Tot ik te weten kwam dat die vrolijke boys & girls eigenlijk effectieve medewerkers waren van Nokia die elk ook hun steentje bijdragen in het uiteindelijk op de markt zetten van een bepaald product of een bepaalde service.

Deze employee engagement & company pride vertaalt zich naar de customer journey via enthousiasme, expertise en commitment om de bezoeker een zo volledig mogelijk antwoord te voorzien. Opnieuw nice job in het extern vertalen van de brand values in my humble opinion.

En dan de productervaring.
Eenmaal je bovenstaande elementen persoonlijk ervaart, voelt die Lumia 1020, die XL of die Asha ook volledig consistent. De polycarbonate backcover voelt sustainable en ecologisch, de UI ziet er transparant uit en de felle kleurtjes die je kan krijgen op de devices zijn plotseling een teken van passie, vreugde en enthousiasme…

Kortom, de brand identity wordt heel concreet en tastbaar vertaald naar de producten, de bedrijfscultuur van Nokia wordt onderdeel van de externe value propositie. Beautiful to see :).

Nokia is hier zeker een first mover, en als ze verder doen zoals ze bezig zijn, geloof ik sterk dat een nieuwe generatie consumenten op zoek naar een unieke smartphone of tablet wel eens bij Nokia kunnen uitkomen. Het verschil maken op hardwarematige specs, softwarematige operating systems of ronkende partnerships is zo passé. Experience marketing, that’s the cookie.

Mocht Nokia op zoek zou zijn naar een nieuwe tagline, wel dan is ‘It’s not just a Nokia’ zeker een kanshebber ;), zeg dat wij het gezegd hebben!

Ludwig

Plaats reactie

het-finse-nokia-differentieert-technologium