Scroll to top

Top

Geen reacties

TED Institute: werknemers met briljante ideeën in de spotlight

Gepost op 13/01/2016
TED Institute: werknemers met briljante ideeën in de spotlight

Microsoft heeft Bill Gates, Uber heeft Travis Kalanick en Tesla heeft Elon Musk. Alle drie charismatische personen die een briljant tech idee uitwerkten of een revolutionair product op de markt brachten en hun bedrijf uitbouwden tot een wereldspeler. Ze zijn hét uithangbord van hun respectievelijke merken, hebben een eigen stijl en zitten meestal niet verlegen om een controversiële uitspraak.

Maar zo’n wereldspeler stamp je niet op je eentje uit de grond.  En de oprichters of CEO’s zijn niet altijd de genieën achter de begeerde producten en services die hun bedrijven aan de man brengen. Van Steve Jobs wordt bijvoorbeeld gezegd dat hij nooit één Apple computer in elkaar zette. Hij had gevoel voor design, en wist waar hij naartoe wou. Van chips bouwen of programmeren had hij geen kaas gegeten.

Wat een goede CEO onderscheidt, is in de eerste plaats een duidelijke visie. Ze zetten de lijnen van het bedrijf uit, fungeren als spreekbuis en houden alle aandacht op zich gericht. Achter de schermen daarentegen, werken vele geniale, maar anonieme individuen aan de innovaties van morgen. TED Institute, onderdeel van het wereldvermaarde sprekersplatform TED, tracht deze mensen sinds kort uit de anonimiteit te halen en geeft hen een forum.

Ideeën die het verspreiden waard zijn

TED is een organisatie die is voortgevloeid uit een reeks conferenties die in de jaren ’80 werden georganiseerd in California. De naam is gebaseerd op één van de eerste thema’s: het samenkomen van Technology, Entertainment en Design. Vandaag de dag worden alle soorten onderwerpen uit elke cultuur, economische sector of academische branche aangesneden.

Het doel van de organisatie is simpel: goede ideeën helpen verspreiden. Vandaar de toepasselijke slogan; ideas worth spreading. Dit gebeurt in de vorm van zogenaamde ‘talks’, korte maar krachtige voordrachten of speeches. Elke conference is opgebouwd uit een aantal van deze ‘talks’. Maar vergis je niet, de bedoeling is dat de sprekers terug naar de basis gaan. Ze krijgen maximaal 18 minuten en moeten hun tekst van buiten leren. Geen memokaartjes in de hand, geen presentatie met bullet points om af te lezen en geen spreekgestoelte om je achter te verbergen. De sprekers worden dan ook op voorhand uitgebreid klaargestoomd.

TED is inmiddels enorm succesvol geworden en heeft via onafhankelijk georganiseerde TEDx events voet aan grond over heel de wereld. Een groot deel van de ‘talks’ worden bovendien gefilmd en op hun website en op Youtube gezet, waardoor hun content nog meer mensen bereikt.

Samenwerkingsverbanden met grote bedrijven

Capture

Sinds enkele jaren werkt TED, onder de naam TED Institute, ook nauw samen met bedrijven. De invalshoek is interessant: mensen die een rol van betekenis hebben gespeeld in een bepaald aspect van de bedrijfsvoering, krijgen de kans om, via een ‘talk’, hun werk, uitvindingen en inzichten in de schijnwerpers te zetten en te delen met de wereld. Aan het woord zijn zowel HR-managers, marketing specialisten als ingenieurs.

TED gaat hiervoor elk jaar met een select groepje bedrijven in zee. Daar zaten in het verleden al enkele grote namen bij, zoals IBM, Unilever, Boston Consulting Group en UPS. Ook hier worden de sprekers telkens op voorhand goed bijgestaan. Hun ideeën worden gestructureerd en scherp gesteld, en ze krijgen tips over hun lichaamstaal en over hoe ze hun tekst kunnen memoriseren.

TED@UPS

Om je een beter beeld te geven van hoe dat er nu allemaal uitziet, hebben we hieronder één interessante TED Institute ‘talk’ van vorig jaar geselecteerd. In oktober werkte TED samen met koeriersdienst UPS. Aan het woord is Jack Levis, een ingenieur die aan de basis staat van het baanbrekende ORION (On-Road Integrated Optimization and Navigation). ORION is een systeem dat de optimale route berekent voor elke UPS bestuurder, rekening houdend met een ongeziene hoeveelheid data en factoren. Het project was er één van lange adem, met vallen en opstaan, zo legt Levis uit. Maar het resultaat is dat UPS nu jaarlijks meer dan 160 miljoen kilometers aan overbodige trajecten kan uitsparen. Enjoy!

Antoine Smets

Plaats reactie

ted-institute-werknemers-met-briljante-ideen-in-de-spotlight