Scroll to top

Top

1 reactie

Technologium sprak met Peter Hinssen

Gepost op 12/10/2014
Technologium sprak met Peter Hinssen

Technologium probeert jullie dagelijks op de hoogte te houden van de laatste technologietrends en hoe deze invloed uitoefenen op jou. In contact blijven met je broer aan de andere kant van de wereld, je favoriete televisieprogramma bestellen of dertig minuten na online een boek te kopen er al mee in je luie zetel kruipen.

Vandaag spraken we met Peter Hinssen; serie-entrepreneur, docent en Europees gedachteleider over technologie en hoe die impact heeft op onze samenleving en bedrijfsvoering. We interviewden Peter over de aard van technologie, hoe die werk en bedrijven zal veranderen, en welke veranderingen er op til zijn in de gezondheidstechnologie.

In uw tweede boek ‘Digitaal, het nieuwe normaal’ (2010), vertelt u dat de adoptie van technologie nog maar het begin is van de revolutie. Wat bedoelde u hiermee?
Hinssen: Het boek is al enkele jaren oud en als auteur hoop je natuurlijk dat je boek enkele jaren meegaat. Als je over technologie schrijft is dit geen vanzelfsprekendheid. Technologie is geen nieuwigheid meer, het is standaard geworden in onze dagelijkse routine en de tweede taal van onze generatie. Binnen dit en twee jaar komen er twee miljard smartphone-gebruikers bij uit ontwikkelingsgebieden. Koppel hier the internet of things aan en we zitten in een hele nieuwe wereld, waar het niet belangrijk is of we al dan niet technologie gebruiken, maar hoe die invloed zal hebben op de manier waarop we ons gaan voortbewegen in de stad, hoe data onze gezondheid gaat vormgeven en hoe het gebruik van technologie invloed gaat hebben op de manier waarop volledige industrieën en sectoren opereren.

U heeft het over de evolutie die ook bedrijven en industrieën gaat veranderen. Ik denk dat u het hier niet heeft over het gebruik van een website als uithangbord voor je bedrijf?
Hinssen: We zitten in een periode waar technologie voor bedrijven bedreigend, een beetje ‘nasty’ wordt. Vroeger was technologie een ver van het bed-gegeven, maar nu maakt die deel uit van de bedrijfsstrategie. Het WORDT in vele gevallen de bedrijfsstrategie. De ambitie van de 23.000 startups in Silicon Valley is niet meer om de volgende Intel te worden (dat vinden ze boring), maar om de volgende Airbnb of Uber te worden. En het zijn deze bedrijven die hele industrieën veranderen. Neem nu Airbnb, een online platform waarbij je een kamer/appartement kan verhuren aan de prijs dat je zelf wil. Elke nacht slapen er 180 000 personen in een bed via Airbnb. Dat zijn elke nacht 180 000 bedden die niet naar de traditionele hotelindustrie gaan. Dit is een voorbeeld van een disruptief business model en waar we er nog veel meer van kunnen verwachten. In Europa beseffen we de kracht van technologie nog veel te weinig. De gemiddelde bedrijfsleider die een KMO of groot bedrijf leidt die voelen dat nog niet, weten dat nog niet of snappen dat nog niet en dat is realy dangerous.

Voor Whatsapp, een online smsdienst, werd er 19 miljard betaald door Facebook. Whatsapp blijft nog steeds trouw aan hun basiswaarde: NO ADVERTISING! Buiten het gebruik van de data die we naar elkaar sms’en, zie ik daar geen opbrengstmodel echter. Wat is de echte strategie van een groot bedrijf als Facebook om zo een gigantisch bedrag op de tafel te leggen?
Hinssen: Dat zijn inderdaad gekke bedragen, en je kan dat nooit gaan verdedigen via traditionele financiële waarderingsmethoden, de opbrengst dat je eruit haalt krijg je nooit terugbetaald. Maar dat hoeft ook niet, daar draait het nu nog niet om. Waar meestal wel naar gekeken wordt is hoe de dienst aanslaat bij gebruikers. De groei in adoptiegraad van Whatsapp is gigantisch groter dan zeg maar Twitter of Skype. Er wordt dus betaald voor een grote en snel groeiende groep van gebruikers. Diegenen die erin slagen een duurzaam platform te bouwen die daarboven een enorme groep gebruikers aantrekt, die gaan het halen. En dan denken we later wel na over winstmarges. Het gaat om het bouwen van netwerken. Kijk maar naar Facebook. Er was heel wat scepticisme toen Facebook naar de beurs trok omdat hun opbrengstenmodel nooit hun waardering in stand kon houden. Maar als je nu kijkt naar Facebook, zie je dat ze de hele reclame-industrie aan het hervormen zijn en daar ook opbrengst uit halen.

Iets anders dan. Wij bij Technologium voelen dat er voor jongeren op een hele andere manier naar werk kijken dan vroeger het geval is. Meer thuis werken, flexibeler als ondernemer in een groot bedrijf werken lukt niet vaak genoeg lijkt ons. Ziet u dit veranderen?
Hinssen: 
Ik merk dat jongeren steeds vaker bezig zijn met verschillende dingen. Naast hun huidige job zijn ze nog actief in een non-profit organisatie of proberen ze zelf een startup te starten. En die entrepreneurial drive kan van enorme waarde zijn voor een bedrijf. Al denk ik dat grote bedrijven op dit moment totaal geen idee hebben hoe met starters om te gaan. Ik denk dat HR managers bij bedrijven wel de meest confused animals on the planet moeten zijn. Mijn gevoel is dat jullie generatie, vanuit een netwerk gedachte, met alles bezig is. Ze willen zich niet langer vasthaken aan één bepaalde job bij één bepaald bedrijf. Mensen in een hokje duwen, in een bedrijfsorganigram en één rol geven in een bedrijf lukt niet langer. Mensen die opgegroeid zijn in een netwerk hebben geleerd om te delen: the more you share, the more you grow. Dit lukt niet altijd in de logge traditionele bedrijven vandaag, die schrik hebben van concurrentie en waar delen van informatie not done is. Dit is de grootse uitdaging voor bedrijven. Als ze blijven vasthangen aan de oude traditionele hiërarchische logge manier van werken, lopen ze een heel potentieel mis om jonge mensen hun talent te laten ontwikkelen. Een wake-up call!

De gezondheidssector gaat zichzelf moeten heruitvinden. Kan technologie hierbij helpen of zal dit enkel een add-on kost zijn op de bestaande gezondheidskost?
Hinssen: Voor het eerst zitten we met een technologie die op punt komt te staan en dus ook echt iets kan gaan bijdragen in de gezondheidszorg. Het leuke wat je nu begint te zien is dat de farma- en biotechindustrie zich begint te mengen met de IT-industrie en dan krijg je natuurlijke prachtige symbioses. Technologie zal ervoor zorgen dat je steeds minder mensen moet opnemen. Natuurlijk zullen daar heel wat startup-kosten aan verbonden zijn, maar ik geloof dat die bijdragen tot iets groters. Daarnaast is de kans dat je smartphone binnenkort een groot deel van medische technologie gaat overnemen trouwens groot. Er zit een hype rond, maar ik geloof er in. Wij zijn de laatste generatie die zo weinig weten over ons lichaam. Het kan niet dat we onze auto meer naar de garage brengen voor een check-up dan dat we ons lichaam kunnen screenen.

Zal technologie de drijvende kracht worden of moet er eerst nieuwe wetgeving ontstaan voor medische technologie?
Hinssen: Het spanningsveld tussen wetgevers en de industrie wordt heviger, maar ik merk wel dat er steeds meer ruimte komt voor dialoog. Althans dit merk ik toch in de Verenigde Staten. In Europa merk ik hier nog maar weinig van. Ik denk dat we in Europa achteroplopen en de technologie achterna hinkelen. We moeten opletten dat we hier de boot niet missen.

De Convergenties tussen farma en biotech enerzijds en technologiekant anderzijds, is dit geen bedreiging voor de meest kapitaalkrachtige industrieën ter wereld?
Hinssen: Er zijn farmabedijven die hier clever mee omgaan. Neem nu Jannsen (deel van Johnson&Johnson, ’s werelds grootste farmabedrijf), het hoofd van innovatie, Diego Miralles, werkt voltijds in San Diego, het kloppende hart van het medisch innovatiecentrum. Met een team van 450 man investeert hij in medische disruptors (bv 23andme.com) die ook van waarde kunnen zijn voor de kern van Johnsson&Johnsson’s bedrijfsactiviteit. En dat is niet makkelijk: aan de ene kant staat hij in een levendig en flexibel ecosysteem, langs de andere kant moet hij verantwoording afleggen in een logge farma-structuur. Maar hij heeft gelijk wanneer hij zegt: “Als wij met J&J blind zijn voor wat er gebeurt, kan zelfs de grootste farmaspeler binnen een decennium van de kaart geveegd worden”. Gelijk heeft hij.

Een laatste vraag dan. Op 18 november komen ook wij naar de Disruptive Innovation Day in Brussel. Wat mogen we verwachten?logo
Hinssen: Steven Van Belleghem en ik hebben de dag opgezet omdat wij in de US dingen zien die we moeilijk kunnen vertellen aan Europa. Startups veranderen daar hele industrieën. Daarom brengen wijzelf en drie andere sprekers (Eddie Obeng, Simon Mainwaring en Sean Gourley) mee die ons meer gaan vertellen over nieuwe business modellen en hoe we daar snel op kunnen reageren.

Wij kijken er naar uit!
Stay Tech’d

Thomas

Reacties

Plaats reactie

technologium-sprak-met-peter-hinssen