Scroll to top

Top

Geen reacties

Technologie en Privacy | De voorbeeldfunctie van Apple

Gepost op 29/05/2018
Technologie en Privacy | De voorbeeldfunctie van Apple

De kans is niet onbestaand dat jullie mailbox vorige week overladen werd met allerhande emails van bedrijven die – en we gebruiken hier twee concrete voorbeelden – graag zouden hebben dat je “bij hen blijft” of die hopen dat “jullie relatie in de toekomst verder zal bloeien”

De oorsprong van al die mails bevindt zich bij de fameuze GDPR wetgeving die sinds 25 mei officieel van kracht is voor bedrijven en commerciële partijen die ook maar iets van informatie bezitten of behandelen van Europeanen. Het feit dat quasi geen enkele Europeaan goed begrijpt wat GDPR omvat, houden we voor een volgend artikel.

Vandaag zullen we het hebben over hoe Apple, niet onder impuls van de GDPR wetgeving, een klasse A student is als het neerkomt op het bezitten, beschermen en behandelen van consumentendata. In tegenstelling tot een ander technologiebedrijf, dat het allemaal niet zo nauw neemt met uw gegevens. We beschrijven een aantal Apple best practices hieronder, misschien dat de andere leerlingen in de Privacy klas hier wel iets kunnen van leren.

Waar is mijn data? Daar is mijn data!

Eerst en vooral maakt Apple het mega eenvoudig om te weten te komen welke informatie het over jou bezit. Via de nieuw uitgewerkte Privacy sectie op de Apple website krijg je een uitgebreid en gedetailleerd overzicht. Deze waslijst aan data omvat je aankoopgeschiedenis bij Apple, de foto’s op je iCloud, je FaceTime geschiedenis en de emails op je Apple apparaten om maar een paar voorbeelden te geven. Je kan naast het consulteren van deze informatie ook heel eenvoudig alles downloaden op je computer. Mocht je tot de vaststelling komen dat bepaalde informatie incorrect is, dan kan je meteen ook een verbetering aanvragen.

Deactivatie van een Apple account

Ten tweede maakt Apple het ook gemakkelijk om je Apple account te verwijderen. Waar andere bedrijven dit bijzonder complex maken, is het bij Apple kinderspel. Je kan echter ook kiezen voor een minder drastische oplossing door je account tijdelijk te deactiveren. Dit kan interessant zijn als je bijvoorbeeld verandert naar een Android smartphone en bijgevolg geen Apple profiel meer nodig hebt. Alhoewel je Apple data niet verdwijnt kan niemand, inclusief Apple, jouw gegeven consulteren of inzetten gedurende de deactivatie periode. Als je na verloop van tijd toch beslist om je Apple account terug te activeren, dan kan dit met de toegestuurde reactivatie code. Weet wel dat het verlies van deze code zal leiden tot een volledige ontoegankelijkheid van jouw account. Inderdaad, ook Apple kan je desgevallend niet helpen.

Bewust bepaalde dingen vergeten en versleutelen

Een derde privacy ondersteunende maatregel vindt zijn oorsprong in de Apple Kaarten applicatie. Na het afronden van een trip op verplaatsing, verwijdert Apple de eerste en laatste 500meter van het traject. Zo kan niemand precies weten waar je vetrok en wat je eindbestemming net was. Daarnaast codeert Apple bepaalde zaken zodanig, denk aan iMessage berichten of Apple Pay betalingen, dat noch Apple noch andere partijen zicht hebben op de inhoud. Wie heeft er trouwens ook het recht om te weten wat je aan iemand betaalt. Ah, daar is meneer de Fiscus.

Een globaal gestandaardiseerd privacy beleid

Ten vierde zal Apple de privacy maatregelen op internationale schaal implementeren. Het zal met andere woorden niet uitmaken als je nu Europeaan, Amerikaan of Aziaat bent. Voor ieder continent wordt hetzelfde strenge privacy beleid toegepast. Dit in schel contrast met andere firma’s die per continent een ander beleid voeren. Een geüniformeerde toepassing maakt het opnieuw veel transparanter voor de buitenwereld en naar alle waarschijnlijkheid ook beter beheersbaar binnen de Apple muren zelf.

Meer te weten komen

Als je graag wat dieper graaft in het Apple privacy beleid, dan kan dit via de specifiek uitgewerkte Apple privacy sectie. Het zal niet lang duren vooraleer je beseft hoe gedetailleerd en precies het beleid wel is. We kijken alvast uit naar jouw reactie. Vind je dat de nieuwe privacy maatregelen duidelijk genoeg zijn uitgelegd? Of heb je zoiets van “GDPR, nieuwe Porsche motorisatie?” Laat gerust iets horen in de reactie rubriek hieronder.

Ludwig

Plaats reactie