Scroll to top

Top

1 reactie

Trends voor 2014 in techworld - Technologium

Gepost op 13/01/2014
Trends voor 2014 in techworld

Waar zijn we eigenlijk mee bezig?

Bon, 2014 is goed en wel gestart en ook CES 2014 ligt alweer achter ons. Het volgende breaking congres dat eraan komt is MWC14 (Mobile World Congress). Daar ligt de aandacht vooral op trends en nieuwe technologie specifiek in het mobiele wereldje, toch enige focus :).

Los hiervan kunnen we duidelijk al een aantal tech trends naar voor schuiven die in 2014 (en daarna) de kern zullen zijn waar digital marketeers producten rond zullen opzetten en/of tech-savvy entrepreneurs bedrijfjes zullen uitbouwen.

Trend 1: Disconnection as a Service

De VCP’s onder ons (Very Connected People) zullen waarschijnlijk niet meteen de early adoptors zijn, maar ‘disconnected zijn’ wordt een luxeproduct tijdens het komende jaar. Misschien wel een dienst waarvoor mensen zullen bereid zijn te betalen ;). Waar coffeebars nu nog uitpakken met grote Free WiFi windowstickers, zullen nieuwe concullega’s in de sector misschien wel uitpakken met No WiFi. Verwacht je alvast maar aan een stijgende populariteit van ‘silent places’; of ruimtes waar je eventjes volledig kan deconnecteren en tot jezelf komen.

Trend 2: Privacy as a Service

Genoeg NSA, Wikipedia en Facebook schandalen, waar de privacy van ons allemaal geschonden wordt. Mensen -zullen het niet langer- pikken dat hun privacy zomaar bedreigd kan worden. Het besef dat ‘Internet’ veel van ons weet en dat onze data dan ook overal te grabbel ligt voor mass retailers, wordt in 2014 een big issue. Privacy wordt misschien wel het nieuwe geld. En zoals we nu banken en andere instanties betalen om ons geld veilig te houden, zullen we waarschijnlijk ook bedrijfjes uit de grond zien poppen die voor een aantal Euro’s/maand ervoor zorgen dat onze data veilig is. Ventures die ons hubs aanbieden waar we zelf controle zullen hebben over onze gegevens. Own Your Own Data als een basisrecht.

Trend 3: Terug naar de ambacht

Misschien wel een trend die in het verlengde ligt van trend 1, maar toch nog even anders. In deze wereld waar alles vluchtiger wordt, conversaties geacht worden mogelijk te zijn in 140 characters en informatie meer en meer eenheidsworst wordt, snakken we terug naar wat authenticiteit en uniciteit. Verwacht dus maar een stijging in het aantal breiclubs, het aantal fixies (gepersonaliseerde fietsen), en het bezoek aan de barbier (niet zomaar de coiffeur). Offline clubs winnen aan belang maar dan effectief binnen ambachten die al sedert jaar en dag bestaan, way before the internet of things. Wel mikken we verder op uniciteit en personalisatie. We (en de maatschappij) zien onszelf meer en meer als een personal brand en we willen/moeten anders zijn dan de rest, willen we opgemerkt worden.

Trend 4: We are all companies

Wie bepaalt dat een taxibedrijf de enige aanbieder kan zijn van taxidiensten, DHL de enige aanbieder van orderverdeling of een bank de enige money supplier?… De consument stelt zich meer en meer deze vraag, maar dan voor, welja, ALLE diensten. Al eens de populariteit van UBER in de States bekeken, man dat slaat alles. Taxibedrijven (en overheden) weten niet wat ze hiermee moeten aanvangen. Er bestaan namelijk ook geen regulaties die dit kaderen. De grootste concurrent van producenten en bedrijven wordt in 2014 misschien wel….de consument zelf:).

Trend 5: Chaos

Last but not least: CHAOS. Er beweegt zodanig veel op tech (en daarbuiten) niveau, dat het moeilijk wordt om het bos nog door de bomen te zien (or is it the other way around). Big Data wordt meer een probleem dan iets anders, en het wordt een ware uitdaging om enige structuur te scheppen en Small Data te bereiken. De online en de offline wereld worden nog dichter bij elkaar gebracht en de grens wordt alsmaar vager. Wie je waarvoor moet aanspreken, wordt er ook niet gemakkelijker op, aangezien -potentieel- iedereen je een bepaalde dienst kan verlenen. Informatie vind je eigenlijk ook overal en thought leadership verdwijnt meer en meer. Wildgroei, chaos en disruptie, een noodzakelijk kwaad in een tijd van transformatie.

 

In grote lijnen zijn dit de trends die wij zien voor 2014. In 2015 weten we als we gelijk hebben :).

Ludwig

Reacties

  1. Top artikel

Plaats reactie

trends-voor-2014-in-techworld-technologium