Scroll to top

Top

Geen reacties

Taxis Verts versus Über

Gepost op 21/05/2015
Taxis Verts versus Über

De tweede ronde van de Angel Sessions, een initiatief van tech-guru Bart Becks in samenwerking met Muntpunt, werd uitgevochten op het scherpst van de snee.Tijdens het debat ging Jean-Michel Courtoy, CEO van de Brusselse Taxis Verts, in de clinch met Filip Nuytemans die aan het hoofd staat van de Belgische afdeling van Uber. De – nogal vurige – discussie werd aangevuld door de tussenkomsten van de Brusselse minister van mobiliteit Pascal Smet enerzijds en professor Pieter Ballon van de Vrije Universiteit Brussel anderzijds.

Taxis Verts in de aanval

Taxis Verts

Courtoy uitte van bij het begin zijn bezorgdheid over de rechten (en plichten) die Uber chauffeurs momenteel genieten. Volgens de CEO van Taxis Verts is Uber een vorm van oneerlijke concurrentie voor de gewone taximaatschappijen doordat de chauffeurs van Uber op dit moment niet werken conform de Belgische regels op het bezoldigd personenverkeer. Nuytemans – dezer dagen wat in het nadeel wegens het verbod op Uber activiteiten in onze hoofdstad – gaf echter aan dat Uber er niet op gericht is de traditionele vervoersmaatschappijen het vuur aan de schenen te leggen. Integendeel, Uber viseert in de eerste plaats koning auto, aldus Nuytemans.

Innovatie is mogelijk binnen een wettelijke context

Taxis VertsPascal Smet, letterlijk en figuurlijk gepositioneerd tussen twee vuren, gaf toe dat de Belgische hoofdstad geen schoolvoorbeeld is voor een vlot werkend mobiliteitssysteem. Smet ging dan ook akkoord met de idee dat technologische innovaties nodig zijn. Alleen voegde de minister daar ook onmiddellijk aan toe dat deze ontwikkelingen steeds in regel moeten blijven met de wetgeving. Blijft nog maar de vraag of ons wetgevend systeem de snelle technologische ontwikkelingen zal kunnen blijven volgen.

 

Het gaat eindelijk vooruit in onze hoofdstad

Taxis VertsToch beweegt er heel wat in Brussel. Zo groeit steeds sterker het besef bij de beleidsmakers dat er dringende oplossingen nodig zijn voor de dagelijkse verkeerscongestie in de stad. Professor Pieter Ballon, expert op het vlak van smart cities, evalueerde de technologische innovaties dan ook positief maar lichtte toe dat veel mobiliteitsproblemen vandaag opgelost kunnen worden door efficiënt databeheer. Zo werd er – als primeur – weggegeven dat er weldra een app op de markt komt waarmee we zullen kunnen nagaan waar er nog een vrije parkeerplaats is. Hopelijk maakt dit een einde aan de vele wagens die minutenlang rondrijden op zoek naar het perfecte plaatsje. Wij houden je op de hoogte!

Plaats reactie

taxis-verts-versus-ber