Scroll to top

Top

Geen reacties

Sortlist: digital agency consultancy op steroïde en net 550k opgehaald!

Gepost op 08/02/2015
Sortlist: digital agency consultancy op steroïde  en net 550k opgehaald!

<Update: “De vier oprichters van Sortlist hebben vandaag aangekondigd dat ze maar liefst 550.000 euro hebben opgehaald bij privé-investeerders. Dit geld zal gebruikt worden om verder te groeien in België, maar ook internationaal, met als eerste focus Frankrijk en Engeland. Lees hieronder het recent interview dat we met hen hebben gehad.>

Het verhaal van Sortlist is een mooi voorbeeld van een organisch gegroeid bedrijf met een achterliggend idee dat lang heeft kunnen rijpen. Vandaag de dag wil Sortlist de leegte opvullen tussen digitale agentschappen en bedrijven, van klein tot groot, die hierop willen beroep doen. Maar hun verhaal begon een paar jaar eerder, toen ze zelf als klein digitaal agentschap ontdekte dat de matching tussen de wensen van hun klanten, en wat ze zelf konden aanbieden, niet altijd op één lijn lag.
Ik had een gesprek met Nicolas Finet, co-founder van Sortlist, in Wavre, meer exact in de aangeboden ruimtes van het Waalse Nest’up, een accelerator die bedrijven zoals Sortlist het mogelijk wil maken om snel doch gecontroleerd door te groeien tot het volgende niveau. Hij vertelt me over de begindagen waar ze als klein bedrijfje steeds verder doorgroeide totdat ze grote klanten tot hun portfolio mochten rekenen. Het enige probleem was dat zij al lang niet altijd meer zelf alle opdrachten uitvoerden. Wel vaker was het vanuit hun netwerk dat ze hun klanten naar interessante agentschappen konden doorverwijzen. Zo werden ze wel vaker een ‘digital agency consultant’. Een opstap die ze zelf niet hadden voorzien maar hun nu wel een grote kans bood: waarom niet dit consultant idee naar een hoger niveau tillen?

Eén jaar later…

Zo gezegd, zo geschiedde:  Sortlist is ‘digital agency consultancy’ op steroïde. ‘It was always interesting to see what kind of impact digital had on communication.’ Het geloof dat deze impact alleen maar groeiende zou zijn bracht hen tot het idee om een webplatform te ontwikkelen waar op een meer geautomatiseerde manier contact zou kunnen gelegd worden tussen klant en agentschap. ‘Cause as you can now see: mobile wasn’t really a thing around 2011 but now it is booming. This digital evolution will continue to challenge companies to interact in a digital way.’ En hierbij kan Sortlist helpen, door de klant te koppelen met een op zijn maat gesneden digitaal agentschap.

Want het probleem, zo gaat hij dieper in op het punt, is dat een zoekmachine niet direct de waarde uitlegt van de zoekterm die voor ogen staat. De zoekterm vertelt je niet of het ook waardevol zal zijn voor jou. De context ontbreekt totaal. Dat is ook de zoekmachine haar taak niet.  Sortlist wil hier wel een antwoord op bieden door ten eerste meer informatie te verzamelen over een digitaal agentschap (zoals portfolio, … ) en ten tweede door een aanbevelingsfunctie. Door met Linkedin je aan te melden kan je ontdekken op welke manier je in relatie staat tot bepaalde agentschappen alsook ontdekken wat andere mensen qua review hebben geschreven over bepaalde agentschappen. Ook kan je in het netwerk de agentschappen onderschrijven met competenties.  ‘2013-2014 was all about the reputation economy through companies like Airbnb, Yelp, etc. But it was all B2C. We would like to bring this reputation economy to the B2B market.’

De toekomst?

En hierin slagen ze wonderwel tot nu toe: In nog geen jaar zijn er meer dan 50.000 agentschappen ingeschreven en het platform voelt zeer professioneel aan. Ze voelen dat de markt meer aan hen trekt dan dat zij aan de markt moeten trekken: altijd een mooi gevoel als je een start-up wil laten groeien. Bedrijven zoals L’oréal spraken hen al aan op de mogelijkheden die Sortlist zou kunnen bieden. Wat niet wil zeggen dat ze op hun veren rusten. Juist omdat ze zich profileren als een mondiaal bedrijf dwingt het hen om vooruit te blijven kijken. En dat zal ook het plan voor 2015 zijn: blijven groeien en eventueel uitkijken om zich te vestigen in een bruisende stad waarin digital agencies als paddestoelen uit de grond schieten. Wij hopen dat hun groei mag aanhouden en wensen hen succes in hun ontwikkelingen!

Thomas Verhoef

Plaats reactie

sortlist-digital-agency-consultancy-op-sterode-en-net-550k-opgehaald