Scroll to top

Top

Geen reacties

Shazam's toekomst klinkt als muziek in de oren!

Gepost op 08/03/2015
Shazam’s toekomst klinkt als muziek in de oren!

Shazam kent een langere geschiedenis dan velen vermoeden. De eerste toepassing was nog via telefoon en sms. Je kon inbellen op een nummer en kreeg nadien een sms’je met daarin het nummer dat je wou opzoeken. Maar pas bij het ontstaan van de smartphone kende Shazam zijn grote doorbraak. Het leek er langere tijd op dat niets hun groei kon stoppen. Tot men zich vragen begon te stellen  hoe men de populaire gratis dienst kon monetariseren. Plots leek er weinig vlees aan het been te zitten. Het werd dan ook langere tijd stil rond Shazam en een nieuwe CEO werd aangesteld: Rick Riley. Hij was donderdag aanwezig op MWC en maakte ons wegwijs in Shazam’s roadmap naar de toekomst.

Van muziek tot media

Shazam is altijd de go-to-place geweest wanneer je naam en artiest van een liedje zocht. Dat is het nog steeds. Maar de technologie, die aan de hand van high hats van een liedje uit de database het juiste nummer opvist, leek hier te stranden. Muziek was its first love, and it seems like it would be its last. Tot Rick Riley het stuur overnam en de technologie ging gebruiken waar ze voor kon dienen: de perfecte connector zijn om extra informatie door te geven bij eender welk medium.

Shazam

De technologie is voor handen en de plannen zijn gesmeed om het zo bruikbaar mogelijk te maken. En dit lijkt te lukken: radiospots, tv-reclame, bioscopen, zelfs winkels kunnen nu gebruik maken van de technologie. En binnenkort worden twee ontbrekende stukken aan toegevoegd: visual shazam’s en beacon technologie. Is er geen muziek, dan kan je het product in gedrukte media scannen om zo extra informatie te verkrijgen over het product. En is er geen muziek of gedrukte media, dan kan je via beacon technologie alsnog ultrasonische signalen opvangen die je meer informatie weergeven. Het lijkt erop dat Shazam als ze dit verhaal succesvol afronden veel meer informatie verzamelt over de context rond jou, relevant gemaakt door de commerciële partners die met hen samenwerken.

Misvatting

Er lijkt nog een misvatting te bestaan in wat Shazam was en nu is. Velen zien het nog als een databank voor muziek. Dit is nog steeds een pilaar in hun businessmodel. Maar de expansie naar andere media en het gebruik van nieuwe technologieën drijven de mogelijkheden ver buiten het al overbekende muzieklandschap. De uitbreidingen die ze de laatste jaren hebben doorgeduwd maken van Shazam nu meer een connector naar je second screen, frictieloos, met de belofte dat een scan iets nieuws of extra zal opleveren.

Thomas Verhoef

Plaats reactie

shazam-039-s-toekomst-klinkt-als-muziek-in-de-oren