Seek Thermal Compact review: het onzichtbare zien

Gepost op 17/08/2016

De Seek Thermal Compact is een externe camera die je verbindt met je smartphone. Het is echter niet zomaar een camera: het is namelijk een warmtecamera. Leuk speelgoed om even de innerlijke nerd of doe-het-zelver zijne vrije gang te laten gaan, iets dat we bij Technologium maar al te graag op in gaan.

Hardware

De Seek Thermal Compact bestaat in 2 varianten: een voor iOS en een voor Android. De eerstgenoemde beschikt uiteraard over de Lightning connector, de andere verbindt via microUSB. Dat is ook mijn eerste bedenking: je bent dus gebonden aan een enkele poort. Verander je van toestel en heeft die een andere poort? Dikke pech, je kan dit gadget niet meer gebruiken. Bovendien is er momenteel ook nog geen USB-C variant beschikbaar, dus toestellen zoals de OnePlus Two, HTC 10 of Huawei P9 zijn niet compatibel. Wij kregen de Android variant om te testen.Seek Thermal CompactDe Thermal Compact wordt geleverd compleet met een case om camera in te bewaren. De camera zelf voelt wel wat breekbaar aan met zijn plastic uitvoering. Rond de cameralens vinden we een roteerbare ring terug die gebruikt kan worden om de camera te focussen. Autofocus is dus niet beschikbaar.

Volgens de technische specificaties is de resolutie van de camera 206×156, bijzonder laag voor gewone camera’s maar vrij normaal voor warmtecamera’s. De camera kan temperaturen meten van -40 tot 330 graden Celcius, al geeft Seek wel niet mee wat de nauwkeurigheid is.

Software

De camera komt pas tot leven wanneer je die inplugt in je smartphone en de Seek Thermal app opstart. En die app tovert al onmiddellijk de eerste warmtebeelden te voorschijn. Foto’s nemen is bijzonder eenvoudig. Ook andere modi zijn beschikbaar om de temperatuur te meten en een side-by-side foto te maken in combinatie met een gewone camera. Dat laatste werkt niet echt bijster goed: door de wijde lens van de Thermal Compact is het moeilijk om beide beelden mooi te aligneren. Concurrenten zoals de FLIR One integreren twee lenzen in hun add-on, net om dit probleem te voorkomen.

Warmtebeelden filmen zit er niet in: de updatefrequentie is slechts 9 Hertz, veel te weinig voor een vlotte video waar je minimum 24 of 30 Hertz wil. Al bij al werkt de app mooi, maar je moet vaak toch twee keer kijken om door te hebben van wat je nu net op het scherm ziet. De lage resolutie is dus wel een domper op de warmtebeeldvreugde.

Nut

Het grootste vraagteken is natuurlijk: wat doe je er mee? Seek doet zelf tal van suggesties: zo kan je in een donkere kamer navigeren, bij de bakker zien welk brood net uit de oven kwam, blokkages in warmwaterleidingen opsporen… Het is dan ook vooral aan de gebruiker om zijn fantasie de vrije loop te laten. Zelf gebruikte ik de Seek met succes om te achterhalen waar in mijn keuken ik het meest warmte verloor. Of om eens te kijken waar de warmte zich ophoopte in mijn watergekoelde desktop PC. Autoliefhebbers kunnen dan weer hun bandentemperatuur schatten. Het nut van de Seek Thermal Compact is dan ook vooral afhankelijk van je eigen situatie en fantasie. Misschien wil je wel je kat terugvinden in de struiken?

Taken with STV100-4, Android 5.1.1

Taken with STV100-4, Android 5.1.1

Conclusie

De Seek Thermal Compact is zonder twijfel leuk speelgoed dat mogelijk een productieve tool kan zijn. De prijs van 249 euro kan vrij hoog lijken, maar weet dat standalone warmtecamera’s vaak nog veel duurder zijn. Het enige minpunt is dat de camera maar werkt op 1 enkele poort en dus je keuze voor een nieuwe smartphone ernstig kan beperken.

Bram Vandewalle