Scroll to top

Top

Geen reacties

Samsung SDC 2018 | Dag twee

Gepost op 11/11/2018
Samsung SDC 2018 | Dag twee

De eerste dag van Samsung SDC 2018 gaf ons inzage in de richting die Samsung kiest op technologisch vlak voor de komende jaren. Daarin spelen artificieële intelligentie, Internet of Things en 5G een cruciale rol. Tijdens dag twee werd er wat meer gefocust op specifieke toepassingsvelden voor de respectievelijke tech.

Gaming

Dat gaming big business is, heeft de Koreaanse tech gigant duidelijk begrepen. De internationele gamingscene is meer dan twee miljard koppen groot en dankzij de enorme populariteit van mobiele besturingsplatformen, gebeurt gaming niet meer enkel binnen de muren.

Tot op heden speelt Samsung echter geen grote rol in deze industrie en daar wil het verandering in brengen. Samen met Microsoft lanceert Samsung een nieuwe game streaming service die het spelen van games zo naadloos mogelijk zal maken over verschillende platformen en apparaten heen.

Samsung gaat ook nauwer samenwerken met mobiele game monsters zoals Epic Games (Fortnite) en Niantic (Pokemon Go). Zowel TIm Sweeney, de CEO van Epic Games, alsook John Hanke, de CEO van Niantic, deelden hun visie op de toekomst van gaming.

Het gaat volgens hen niet langer over het spel zelf, maar over de totaalervaring die aan spelers wordt aangeboden. Zo zorgt Pokemon Go ervoor dat gamers nieuwe delen van een stad ontdekken en zorgt Fortnite ervoor dat spelers virtueel met elkaar ‘hangen’ en communiceren in het spel zelf. Vanuit dit perspectief bekeken evolueert een game meer en meer in de richting van een sociaal netwerk. Sociaal geconnecteerde games zijn de toekomst van de mobiele game industrie gaf Tim Sweeney nog mee. 

Bixby en Her

Naast een focus op gaming, wil Samsung A.I. ook naar het volgende niveau brengen. Zo ging een gesprek tussen Marc Mathieu, de marketingdirecteur voor Noord-Amerika, en Spike Jonze, de regisseur van de film Her, over het toevoegen van emotionele intelligentie aan artificiële intelligentie. Wat als een A.I. effectief capabel is om de emoties van mensen te begrijpen en op basis daarvan genuanceerder te reageren? Wat indien een computergedreven intelligentie in staat is om de ziel en persoonlijkheid van iemand die overleden is terug tot leven te wekken?

In een panelgesprek tussen de verantwoordelijke voor Bixby bij Samsung en product managers van Spotify, Ticketmaster en Yelp ging het dan weer over hoe A.I.. vandaag reeds wordt ingezet om meerwaarde te creëren voor de consument. Over het algemeen komt Bixby vandaag voornamelijk ter sprake voor transactioneel gerelateerde taken, zoals het kopen van tickets, en klantenondersteunende diensten, zoals het beantwoorden van klantenvragen.

De grote uitdaging vandaag is het kunnen inzetten van een A.I. voor gesprekken. Een concept dat door het leven gaat als conversational A.I. en meteen ook een technologisch huzarenstukje. Om dit mogelijk te maken moet een A.I. immers evolueren van eenstappige modellen (bvb. vraag naar antwoord) naar een meerstappig model (bvb. vraag, verduidelijkende vraag, aftastend antwoord, definitief antwoord). Dergelijk model vereist naast gigantische en zelbouwende beslissingsbomen ook een enorme rijkdom aan trainingdata.

Ludwig

Plaats reactie

samsung-sdc-2018-dag-twee