Review Netatmo Presence | Een strak design voor je veiligheid

Gepost op 13/12/2016

De meer paranoïde types onder jullie zullen af en toe op reis eens willen kijken hoe het er thuis aan toegaat. Dat kan met de Netatmo Presence. Deze camera toont alles wat er zich buiten je huis afspeelt en heeft ook nog eens een ingebouwd licht. En als blijkt dat het toestel dan ook nog eens beschikt over artificiële intelligentie, dan ben ik helemaal verkocht. Tijd om eens te kijken of de Netatmo Presence iets is.

De Netatmo Presence valt al snel op door zijn strakke moderne design. Ik vind het er geweldig uitzien, maar ik kan me wel voorstellen dat dit ontwerp niet in elke omgeving even goed past. De Presence ziet er wel eerder een lamp uit dan een camera en zal dus zeker niet opvallen voor eventuele indringers. Dat is dan wel op de voorwaarde dat ze overdag inbreken, ’s nachts valt de camera nogal op met zijn matrix van oplichtende infrarood LEDs.

Alles begint natuurlijk met de installatie: hiervoor heb je een ladder, schroevendraaier en een waterpas nodig. Je dient de Presence op een hoogte van 2,5 tot 4m te hangen. Je dient wel een plek te kiezen met WiFi-bereik, anders doet de camera bitter weinig. De meegeleverde handleiding legt elke stap van de procedure helder uit. Bij de eenvoudigste installatie vervang je gewoon een bestaande lamp en hang je de Presence in de plaats. In het ideale geval hoef je daar zelfs helemaal geen extra gaten voor te boren. Mooi, althans in theorie.

Netatmo Presence installation requirements

De benodigdheden om een Netatmo Presence te installeren

Ik woon helaas in een ouder huis: ik had wel een lamp die de Presence kon vervangen, maar de elektriciteitskabel liep gewoon over de muur. En dit was een situatie waar de presence niet op voorzien was. Handig als we zijn (kuch), konden we wel een extra gat voorzien in de behuizing voor deze kabel om alles alsnog te monteren. Afwerken doen we met wat silicone rondom om de waterdichtheid te verbeteren. Al bij al had ik een uur en half nodig om de bestaande lamp te demonteren en de Presence te installeren. Dat kan vast sneller als je geen onvoorziene problemen hebt zoals met die kabel.

Geen standaardinstallatie dus, dan maar de boor bovenhalen

De installatie op softwarevlak ging dan weer wel van een leien dakje: alles verloopt via de Security app van Netatmo. Na het gebruikelijke aanmaken van een account verbindt je via Bluetooth met de camera. Dan is het enkel nog een kwestie van in de app je WiFi-gegevens in te vullen zodat de camera kan verbinden met je netwerk en je bent vertrokken. Niets dan lof voor de vlotte en efficiënte softwaresetup hier.

screenshot_20161122-165856

De camera weet een helder en scherp beeld te capteren. Het lijkt erop alsof de camera standaard opneemt in 320p, maar omschakelt naar 1080p (fullHD) wanneer hij iets opmerkt. Ook ’s nachts weet de camera zijn nut te bewijzen: de ingebouwde nachtvisie aan de hand van infrarood geeft een duidelijk beeld.

De Presence vertoont de nodige intelligentie: zo kan hij dingen in beeld herkennen. Hij herkent vooralsnog 4 categorieën: beweging, dieren, auto’s en mensen. Je kan per categorie instellen of je een melding wenst te krijgen of niet. Dat is handig: niets vervelender dan 20 nutteloze meldingen per dag omdat een vogel besluit jouw terras onveilig te maken. Tijdens de 3 weken dat ik de Presence mocht testen ging de AI slechts een paar maal in de fout. Zo herkende die een mens in een wolk mist en detecteerde hij meermaals een geparkeerde auto omwille van wat bewegende takken.

screenshot_20161129-114624

Je hebt trouwens meer mogelijkheden om valse alarmen te beperken via de app. Zo kan je Alert-Zones instellen. Zo markeer je delen van het camerabeeld om in de gaten te houden. Zo kan je vermijden dat de camera een melding stuurt telkens als hij op de achtergrond een wagen ziet voorbijrijden.

De Security app is eenvoudig en dat bedoel ik in de positieve zin. Als je de app opent kriig je onmiddellijk een live afbeelding van je camera te zien. Daaronder zie je een hele tijdslijn: per dag zie je wat de camera waarnam en met een melding van wanneer. Je kan ook die specifieke momenten gaan herbekijken of zelfs die video’s gaan downloaden. Een van de allerleukste gimmicks weliswaar is de Timelapse en die zit best subtiel verwerkt in de app. Via Timelapse krijg je een video voorgeschoteld die de afgelopen 24u samenvat in een video van een uur.

Al die video dient natuurlijk ergens bewaard te worden en dat doet de Presence op zijn interne 16GB microSD geheugenkaart. Moest je toch meer video willen bewaren kan je altijd video’s automatisch laten backuppen naar een Dropbox account of eeen FTP server. Op geen enkel moment worden jouw video’s op een server bewaard: al het beeldmateriaal wordt rechtstreeks van je camera naar de app gestreamed.

netatmo_1

De Presence is meer dan enkel een camera: hij beschikt ook over een 12W LED licht. En die 12W is alleszins fel genoeg om een kleine tuin te verlichten. Dit licht is volledig configureerbaar. Zo kan je het instellen om automatisch te gaan branden als het donker wordt of enkel als het donker is en er wordt een persoon gedetecteerd. En als de 12W toch wat te fel is voor je tuinfeestje kan je de lamp gewoon dimmen via de app.

Met fancy tech in huis zoals de Presence denk je natuurlijk snel aan je eigen huis van de toekomst. Dat is echter moeilijk te verwezelijken met deze camera: eigenlijk is enkel IFTT-ondersteuning aanwezig. En dan moeten we nog de kanttekening maken dat de meeste IFTT-recepten eigenlijk bedoeld zijn voor de Welcome, Netatmo’s indoor camera. HomeKit ondersteuning ontbreekt jammer genoeg volledig.

De Netatmo Presence is met zijn 299 euro beslist niet goedkoop te noemen. Voor dat geld krijg je een mooi ontworpen outdoorcamera met tal van snufjes en de nodige intelligentie. Bovendien wordt er geen maandelijks bedrag aangerekend voor de opslag van de camerabeelden. Van setup tot dagelijkse werking, het Franse Netatmo heeft de lat hoog gelegd voor andere camera’s met de Presence.

Overzicht scores

Score
9