Scroll to top

Top

Geen reacties

Review: Het Belgische Startuplandschap door Omar Mohout - Technologium

Gepost op 19/02/2016
Review: Het Belgische Startuplandschap door Omar Mohout

Eind 2014 schreef Omar Mohout als eerste een blogpost over het Belgische startup landschap. Het gaf een overzicht van Belgische succesvolle startup en segmenteerde die per industrie. Ook wij werden er in vermeld als digitaal #BeTech platform. De blogpost bleek enorm relevant voor het immer groeiende Belgische startup ecosysteem. Vandaag brengt Omar een boek uit over het Belgische startuplandschap dat dieper ingaat op de aard van een startup, de geschiedenis van het Belgische startuplandschap, de verschillende Tech-sectoren en clusters in verschillende Belgische steden. Wij namen de publicatie voor je door.

‘Een startup, wat is dat eigenlijk?’

Wanneer je een overzicht wil geven van het Belgische startuplandschap moet je natuurlijk eerst afbakenen wat dat nu net is, zo’n startup. Omar geeft een goed overzicht van verschillende definities die gedachtenleiders (zoals Steve Blank, Eric Ries of Paul Graham) geven en omschrijft een startup als ‘een instituut in het leven geroepen om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen onder extreem onzekere omstandigheden dat snel globaal kan opschalen zonder lineaire afhankelijkheid van menselijk kapitaal’.

Startups worden vaak geassocieerd met disruptieve innovatie, al is dat maar in enkele uitzonderlijke cases ook echt het geval. Volgens Clayton Christensen, die de term disruptieve innovatie in 1995 introduceerde, is de term een slachtoffer geworden van zijn eigen succes. Disruptieve innovatie wordt al te vaak gebruikt bij startups, maar spijtig genoeg steeds op de verkeerde manier. In een HBR-artikel beweert Christensen dat het autodeelbedrijf Uber helemaal niet als disruptieve innovatie bestempeld kan worden, net omdat die niet voldoet aan de basisdefinitie van het begrip. Disruptieve innovatie is elke innovatie dat een klantensegment beoogt die vergeten wordt door gevestigde bedrijven in een bepaalde sector, die een betere functionaliteit aanbieden, aan een lagere prijs en na een lang proces op die manier ook beginnen focussen op de klantensegmenten van die gevestigde bedrijven. Uber focuste van in het begin op het zelfde klantensegment als de taxibedrijven en kan dus niet als disruptieve innovatie beschouwd worden. Eerder als concurrent.

Waar kan je naartoe als startup?

Na een inzicht te geven wat een startup definieert neemt Omar je mee naar de te bezoeken instellingen, acceleratoren en incubatoren in België. Acceleratoren zijn booming in België, waarschijnlijk een teken van het groeiende aantal startups.

“De termen incubator en accelerator worden vaak gezien als onderling inwisselbaar, maar het zijn geen synoniemen… Een incubator is geassocieerd met een groot bedrijf of universiteit waar de ondernemer het idee jarenlang kan uitbroeien en ondersteund wordt door verschillende diensten. Een accelerator is een ‘fastfood’-versie om een idee om te zetten in een product/dienst in relatief korte termijn.”

In België hebben we heel wat acceleratoren en incubatoren zoals: Nest’up, Microsoft Innovation Center, The Faktory, LeanSquare, Co.Station, inQube, ICAB, KBC Start-It, iMinds iStart etc.

‘Het Belgische Technologielandschap’

Omar beschrijft de startup scene in Europa en gaat dan dieper in op het Belgische ecosysteem met verschillende sectoren (zoals FinTech, HealthTech, AdTech) en beschrijft de belangrijkste spelers per stad. Het hele landschap hangt natuurlijk aan elkaar door de Belgische startup geschiedenis: geslaagde techondernemers van weleer steunen nu opkomende bedrijfjes en die subecosystemen beschrijft Mohout als ‘De Belgische startupmaffia’. Een interessante benadering die je de linken helpt leggen tussen alle ondernemersclusters. Kleine wereld.

Het Belgische startup landschap van Omar Mohout ontsluiert de boeiende wereld van startups en geeft een uitgebreid overzicht van het landschap in België. Het geeft een antwoord op wat startups nu precies zijn en waar ze vandaan komen. Het boek is niet alleen bestemd voor nieuwe ondernemers, of geïnteresseerden in startups, maar ook voor zij die willen weten in welke richting de economie evolueert. Omar’s boek wordt uitgegeven door die Keure en kan je verkrijgen voor €25.

Plaats reactie

review-het-belgische-startuplandschap-door-omar-mohout-technologium