Scroll to top

Top

Geen reacties

Reflectie: Apple als autoconstructeur

Gepost op 05/03/2015
Reflectie: Apple als autoconstructeur

De voorbije twee dagen bulkte het internet van de berichten dat Apple zich aan het richten zou zijn op de ontwikkeling van een nieuw type wagen. Net zoals Google (en meer bepaald diens geheimzinnige afdeling Google X) zou de ICT gigant zich in de volgende jaren op de markt kunnen begeven als autoconstructeur. Zoals het Apple betaamt zijn er geen officiële bevestigingen gekomen van Tim Cook (de CEO van Apple) maar werden vragen met betrekking tot deze ontwikkeling ook niet ontkend. De geruchten ontstonden naar aanleiding van een artikel verschenen op 9to5Mac waarin staat dat Apple “voertuigen” heeft toegevoegd aan diens lijst van activiteiten in Zwitserland.

Luxemerken niet onder de indruk

222Het zou louter kunnen gaan om een juridische indekking voor activiteiten die slechts zijdelings gerelateerd zouden zijn aan het ontwikkelen van een (revolutionair?) voertuig. Toch maken sommigen binnen de traditionele auto-industrie zich zorgen dat giganten uit Silicon Valley de markt volledig zouden kunnen ontwrichten. Met de R8 e-tron geeft Audi reeds een signaal dat zij zelfverzekerd in de toekomst stappen door technologie met know-how inzake de constructie van betrouwbare wagens te combineren. Het valt daarbij op dat hoofdzakelijk de fabrikanten van luxemerken weinig onder de indruk lijken van de dreiging die van de technologische nieuwkomers uitgaat.

Vorsprung durch technik

333Ongerustheid maakt zich vooral meester van fabrikanten die het moeten hebben van volumeverkoop. Ter illustratie, de marktkapitalisatie van Apple is meer dan het dubbele van die van Volkswagen AG, Renault, PSA Peugeot Citroën, Daimler AG, BMW AG, en Fiat Chrysler Automobiles AG. Het ontbreekt Apple dus alvast niet aan financiële slagkracht om het gevecht met de traditionele spelers aan te gaan. De grootste dreiging komt volgens mij echter van de nieuwe kijk die softwarebedrijven hebben op mobiliteit, zoals het afstappen van de idee dat mensen nog plaats achter het stuur nemen (als er nog een stuur zou zijn natuurlijk).

Wanneer een sterkte een zwakte wordt

Zelfs al slagen softwaregiganten erin een auto te ontwikkelen, het is niet zeker dat deze wagen ooit daadwerkelijk zal kunnen verkocht worden. De Europese Commissie zal er, gesteund door de anti-trust wetgeving, immers streng op toezien dat de komst van een nieuwe speler niet leidt tot een te grote marktdominantie van deze nieuwkomer. Verder is de grootste troef van softwaregiganten tegelijk hun grote zwakte. Hun vooruitstrevende ideeën op het vlak van mobiliteit worden doorgaans niet onmiddellijk (h)erkend door politici. Ik verwacht in die zin de komende jaren dus eerder een verdere samensmelting van technologie en wagen bij de gekende automerken.

Plaats reactie

reflectie-apple-als-autoconstructeur