Porsche wil Tesla verslaan op eigen terrein
Gepost op 01/08/2016“The war is on”. Zo moet het geklonken hebben op het hoofdkwartier van Porsche in Stuttgart enige tijd geleden. Wanneer het op EVs (Electric Vehicles) aankomt is Tesla heer en meester. Sommige nieuwsmedia spraken zelfs over het “einde” van traditionele merken uit de auto-industrie. Porsche, onderdeel van Volkswagen, is echter niet bereid om zich zonder slag of stoot over te geven. Het merk van luxewagens heeft weinig gevoeld van de crisisjaren in de nasleep van de economische “meltdown” in 2008 en heeft dus genoeg cash liggen om investeringen in het elektrisch segment te vergroten.
Een leger in dienst van de elektrische missie
Volgens een rapport van Reuters is Porsche van plan om 1400 mensen voltijds te laten werken op wat ze binnen het bedrijf “Mission E” genoemd hebben. Op een motorshow in Frankfurt vorig jaar in september werd een Elektrische concept car voorgesteld aan het grote publiek. Het lijkt er nu op dat deze concept car het eerste succes van “Mission E” moet worden. De “concept car” moet als “consumer product” van de band rollen tegen 2020. Wij hebben hier bij Technologium toch onze bedenkingen bij dit timeframe en vrezen dat Tesla enkel verder zal uitlopen op Porsche. Toch willen we jullie even een blik gunnen op een vergelijking tussen het huidige topmodel van Tesla (Model S) en de Porsche.
Porsche versus Tesla – de specs
Waar Porsche vooral het verschil wil mee maken is de snelheid waarmee de batterij opgeladen wordt. De Tesla model S (topeditie P90D) doet er met de supercharger een halfuur over om de batterij voldoende op te laden om tot 275KM te rijden. De Porsche kan in slechts 15 minuten de batterij voor 80 % opladen waarmee de wagen een bereik krijgt van ongeveer een 400 KM. Snel gerekend wil dat zeggen dat de autobouwers bij Porsche een maximaal bereik voorzien van 500 KM, wat hoger ligt dan wat Tesla kan voorleggen. Verder mikken ze bij Porsche ook op gebruiksgemak qua opladen. Zo zou de wagen uitgerust zijn met een draadloos oplaadsysteem (beetje vergelijkbaar met draadloos opladen van nieuwe smartphones) zodat je – eens je de garage bent binnen gereden – niet meer hoeft te klungelen met kabels. Uiteraard zal er wel een “plug” aanwezig zijn voor traditioneel opladen via laadpalen.
De Porsche komt met het equivalent van 600 PK boven de specs uit van wat we bij de P90D van Tesla zien (daar heeft de P90D 539PK indien je voor de Ludicrous pack kiest). In optrekken win je verbazend genoeg wel met de Tesla aangezien deze van van 0 tot 100 gaat in 2,8 seconden (daar waar de Porsche er 3,5 seconden over doet). De topsnelheid van de Mission E zou rond de 240 KM/U liggen, het dubbele van wat je sowieso mag op de Belgische autosnelwegen.
Waar ik persoonlijk het meest voor te vinden was waren alle nieuwe snufjes aan boord. Zo heeft De Porsche geen buitenspiegels meer maar is alles vervangen door camera’s. Verder is er ook nog eye tracking waardoor de bestuurder niet meer zelf moet gaan prullen aan het dashboard voor het aanpassen van de airco of het veranderen van radiozender. Kiezen met je ogen en selecteren met een druk op de knop (via het stuur) zal je binnenkort trouwens ook in meer conventionele wagens terugvinden.
Tot slot gaan de deuren op een unieke manier open. Binnenin de “cockpit” is Porsche trouw gebleven aan de principes die ze naar eigen zeggen al sinds 1948 volgen: lichtheid, openheid, puurheid, heldere architectuur, gerichtheid op de bestuurder en alledaagse bruikbaarheid. Of de Porsche echter niet te laat zal komen met deze wagen is nog maar de vraag. We verwachten namelijk niet dat ze bij Tesla tot 2020 bij de pakken gaan blijven zitten.
Plaats reactie