Scroll to top

Top

Geen reacties

Onze nieuwjaarsverwachtingen voor 2016: zelfrijdende wagens

Gepost op 12/01/2016
Onze nieuwjaarsverwachtingen voor 2016: zelfrijdende wagens

Eerder gaven we al onze beste voorspellingen voor virtual reality. Deze keer is het de beurt aan zelfrijdende wagens. Er wordt heel wat verwacht van deze slimme vehikels tegen 2020, maar wat zien wij dit jaar gebeuren?

Je wordt wat meer gereden

Eind vorig jaar kregen de gelukkige bezitters van een Tesla al een eerste update dat hun auto deels autonoom liet rijden. Toegegeven een echte, volwaardige automatische piloot was die Autopilot nog niet, maar het is een eerste stap. We verwachten dat deze ontwikkeling dit jaar verder gaat. En dat niet enkel voor Tesla, maar ook voor andere fabrikanten. Zo plant General Motors de release van zijn “Super Cruise”-technologie voor onder andere een aantal Cadillac modellen. Met deze stap lijkt GM de Autopilot van Tesla te evenaren, maar het blijft natuurlijk wachten op de eerste tests (kleine hint voor de Cadillac-verkopers die dit lezen).

Ook de andere autobouwers zullen niet willen achterblijven. Er ging al een tijdje het gerucht rond dat Ford ging partneren met Google voor zijn zelfrijdende vloot. Daar was op CES echter niets van te merken: met enkele subtiele steken richting Tesla kondigden ze aan zich 100% te richten op een level 4 autonoom rijdende machine.

Voor de mensen die niet vertrouwd zouden zijn met de niveaus van autonomie bij wagens:

  • Niveau 0: De bestuurder controleert de wagen volledig.
  • Niveau 1: De bestuurder rijdt, maar wordt ondersteund door enkele geautomatiseerde systemen. Denk hierbij aan systemen zoals ABS (Anti-lock Braking System) en ESP (Electronic Stability Program).
  • Niveau 2: Minstens 2 systemen kunnen zelfstandig samenwerken. Denk maar aan een slimme cruise control (adaptive cruise control) dat automatisch een snelheid houdt, maar remt als hij te dicht bij een voorligger komt.
  • Niveau 3: De chauffeur kan de controle aan de auto overlaten in bepaalde omstandigheden. Andere omstandigheden vragen dan weer dat de chauffeur tussenkomt, maar de auto geeft de chauffeur voldoende tijd om het stuur over te nemen.
  • Niveau 4: De auto is volledig autonoom, van parkeren tot rijden. Er wordt geen interactie van de chauffeur verwacht.

Ford is dus ambitieus, maar wij verwachten dat we in 2016 op niveau 3 blijven. Van autonomie voor de duidelijkheid, niet het terreuralarm.

autonomous-fusion-mcity-39A9958_HR

 

Wat met die nieuwe vrije tijd?

De mensen die over een chauffeur beschikken kunnen nog met de chauffeur praten als ze zich even vervelen. Mensen met een zelfrijdende auto zijn echter op zichzelf aangewezen. Je kan uiteraard werken, Technologium lezen of een dutje doen. Maar wat als je je gewoon even verveelt?
Gelukkig zijn er fabrikanten zoals Volvo. Zij gaan nieuwe entertainment deel maken van je zelfrijdende auto. Wat denk je van een gigantisch scherm met Netflix dat je te voorschijn kan toveren? Ze waren zelfs zo vriendelijk om een nieuwe streaming- en buffertechnologie te ontwikkelen in samenwerken met Ericson zodat je ook bij een slechte 4G-verbinding nog die ene aflevering van Dr. Who kan inhalen.
We verwachten dat Volvo niet de enige is die deze nieuwe markt aanboort. Zo zouden de nieuwe krachtige chips voor in de wagen van Nvidia ook prima een game kunnen draaien.

Volvo's concept voor de cockpit van een zelfrijdende wagen

Volvo’s concept voor de cockpit van een zelfrijdende wagen

Auto’s worden gadgets

Om auto’s autonoom te laten rijden is heel wat extra technologie nodig. Denk maar aan radarsensoren, camera’s en LIDAR-systemen. Deze laatste bestaat uit ronddraaiende lasers die op basis van het gereflecteerde licht de afstand tot een object kunnen bepalen. De boordcomputers van wagens zullen het strijdtoneel worden voor een nieuwe wapenwedloop tussen de chipfabrikanten. Dat was al te merken op CES: Nvidia presenteerde zijn nieuwste speelgoed dat ongeveer een kleine datacenter aan rekenkracht onder je motorkap propt.

Al deze extra technologie dient natuurlijk snel te evolueren om de nieuwe generaties aan zelfrijdende algoritmes te kunnen ondersteunen. Auto’s zullen dan ook een sneller “outdated” worden: heb jij net een model 1 gekocht komt de fabrikant net met de 1S op de proppen. Ondertussen wachten wij nog steeds op onze AirPlay/Android Auto update…

De mensen zijn er klaar voor, helaas de technologie nog niet. Ook in 2016 zullen we nog even zelf moeten rijden, maar heel af en toe mogen we al even glunderen naar al die hoogtechnologisch en intelligente koetsen. Op naar niveau 4!

Faraday Future FFZero1 prototype

Faraday Future FFZero1 prototype

Bram Vandewalle

Plaats reactie

onze-nieuwjaarsverwachtingen-voor-2016-zelfrijdende-wagens