Scroll to top

Top

Geen reacties

Ontdek hier de Uber van de renovatiemarkt

Gepost op 02/12/2015
Ontdek hier de Uber van de renovatiemarkt

Technologium had opnieuw de mogelijkheid om aanwezig te zijn op Silicon Milkround in Londen, waar 1roof verraste met hun idee om de renovatiemarkt te doorbreken. SMR is de recruiteringsbeurs voor startups en andere tech bedrijven zoals Facebook en Amazon. Meer info over de beurs vind je in dit artikel. We spraken op de beurs met Max en Hugo van 1roof en hadden achteraf de mogelijkheid om 1roof in detail te bespreken met Max.

Max is bezig met een intensieve renovatie van zijn huis in Londen. Dit is een lang en vermoeiend proces aangezien hij zelf mensen zoekt voor elke taak en alles opvolgt. Vanuit zijn ervaring en die van Hugo, groeide het idee van 1roof.

Hoe werkt het

1Roof_Master

1roof is een platform waar zelfstandigen of professionelen in de bouwsector worden gematched met klanten die hun huis renoveren of bouwen. Als klant maak je een profiel aan op de website. Je beschrijft het werk dat gedaan moet worden, zoals de badkamer of keuken renoveren. Je kan ook meerdere dingen toevoegen naarmate je project groter is of wordt. 1roof gaat op zoek naar de professionelen die passen bij je jobs. Deze kunnen dan een quote schrijven voor jou, gebaseerd op de details die je zelf al aangaf of op basis van een 1roof template. Via het platform kan je de quote laten aanpassen en eens die past bij je wensen kan je die makkelijk accepteren en betalen.

De website is heel intuïtief. Er missen hier en daar nog een aantal details die het makkelijker maken voor de klant, maar het lijkt ons een duidelijk en makkelijk te gebruiken platform.

homepage website

Voor de professionelen die hun tijd aanbieden op het platform werkt het ook heel voor de hand liggend. Max en Hugo willen stap voor stap groeien tot het platform dat voor deze pro’s al de klanten en het werk genereert. Om de klanten te beschermen wordt er een extensieve achtergrond check gedaan van deze pro’s. Dit wordt door een extern bedrijf gedaan door een credit check te doen, het strafblad te controleren enzovoort. 1roof kijkt zelf ook naar reviews online, die jammer genoeg niet altijd super betrouwbaar zijn, zoals Max zelf aangeeft.

Het betalingsmodel van 1roof is vrij eenvoudig en betrouwbaar. Eens de klant een quote accepteert, worden de betalingsmomenten en bedragen door de pro vastgelegd. 1roof controleert die dan nog even voor de klant de eerste betaling doet. De klant betaalt voordat de job wordt gestart, maar het geld wordt nog niet aan de pro vrijgegeven. Het komt op een speciale rekening terecht. Het geld wordt betaald aan de pro eens de job of de taak naar behoeven is afgewerkt. Hierop verdient 1roof dan een commissie.

schedule payments

1roof wil zo de link zijn tussen de klant en de pro. Het is heel belangrijk voor het business model dat de pro’s geen werknemers worden van 1roof. Anders dreigt 1roof in het bootje terecht te komen met Uber en andere tech startups die met hun model in de problemen komen. Dat wil Max ten stelligste vermijden en terecht, zoals we allemaal de situatie kennen van Uber in België.

De renovatie en huizenbouw markt hanteert vaak nog een verouderd business model en dat willen Max en Hugo maar al te graag veranderen.

In een wereld die draait om cash

Klanten betalen graag in cash voor renovatie en bouw projecten en dat is in de UK niet anders. Max ziet dit echter niet als een probleem. De vraag om cash te betalen komt vooral van de klant omdat die dan kan vermijden BTW te betalen, maar voor de zelfstandige verandert dit niets aan het geld dat die verdient. Dus die gaan liever zelf werken met elektronische betalingen om dat probleem te ontwijken. Max zegt ook dat dit niet de markt is waarnaar ze op zoek gaan, hun klanten hebben graag een duidelijk overzicht van hun betalingen, met facturen bijvoorbeeld.

1roof verkiest grotere projecten, niet zomaar een lekkende buis herstellen dus. Ze focussen niet op kleine jobs. Het doel van 1roof is dat mensen eerder kunnen dromen van een project en zich geen zorgen moeten maken over de administratie ervan.

Marketing in de renovatiemarkt

Silicon Milkround in Londen was de eerste stap in hun marketing plan. Ze hebben nog een aantal channels die ze willen benutten, stap voor stap. Mond-op-mond reclame is heel belangrijk. Hiervoor willen ze eerst de website verbeteren, de eerste pagina’s meer waardevol maken en interactiever. ‘Dan verkoopt het product zichzelf’ zoals Max vertelt.

mobile

Het doel is om 1 op 4 bezoekers klant maken als ze op de website komen. De rest worden ‘evangelists’. Story telling is heel belangrijk voor hen, verhalen van succesvolle projecten trekken nieuwe klanten aan.

Het is de bedoeling mensen te vinden in de renovatiemarkt die net de beslissing genomen hebben om te renoveren of om een huis te kopen. Door reclame te maken in interieurzaken willen ze die bereiken. Bij het buiten lopen van de winkel een poster ophangen ‘Nood aan een extra paar handen?’ kan al veel doen. Ook door partnerships op te zetten wil 1roof dit doen, bijvoorbeeld met architecten.

Jobs uitwisselen onder elkaar

Is de job te klein of te groot, te ver,… dan kunnen pro’s jobs omwisselen op het platform, in plaats van een zeer hoge prijs te vragen om het werk te vermijden. Dit noemen ze dan ‘Uitwisselen van leads’, Hier kan eventueel een geld beloning aan verbonden worden via het platform. Er zitten dus heel wat leuke ideeën in de pipeline, het is zeker de moeite om het bedrijf in de gaten te houden.

Londen als tech hub 

Silicon Milkround was een succes voor Max en Hugo. Ze waren vooral op zoek naar developers om het platform verder uit te bouwen. Ze kregen daarnaast ook heel wat exposure. 1roof viel op als kleine startup tussen de grotere tech bedrijven.

London lijkt eerder als tech hub te groeien en minder als startup hub. Op de beurs waren heel wat analytics bedrijven aanwezig. Ze analyseren big data voor elk mogelijk bedrijf. Ook heel wat grotere tech bedrijven hadden een stand. Ze openden vaak net een nieuw kantoor in Londen. Voor hen is de beurs eerder een vorm van aanwezigheidspolitiek.

1roof wil graag uitbreiden naar het buitenland met landen zoals België en Nederland bovenaan hun lijstje. Het is voor hen belangrijk om een country manager ter plaatse te hebben die de markt kent. Omgaan met klanten is heel belangrijk dus die persoon moet ook de taal spreken. Ze willen graag op zoek gaan naar lokale funding voor ze daar een nieuwe business starten.

Dus wie zich geroepen voelt 😉

Plaats reactie

ontdek-hier-de-uber-van-de-renovatiemarkt