Scroll to top

Top

2 reacties

De nieuwe manier van ondernemen, via de crowd - Technologium

Gepost op 05/06/2014
De nieuwe manier van ondernemen, via de crowd

Vandaag was Technologium te gast op de Crowdsourcing Summit te Brussel. Het werd een dag vol interessante keynotes en gesprekken met  innovatieve spelers in deze nog vrij onbekende wereld voor Belgische ondernemers.

Wat is crowdsourcing of crowdfunding?

Crowdsourcing is het proces waarbij organisaties of personen gebruik maken van een grote groep mensen (de crowd) om een oplossing te ontwikkelen of een handeling te verrichten. Het meest bekende voorbeeld is Airbnb, een digitale marktplaats waar men overal ter wereld een kamer kan huren bij particulieren. Eigenlijk een wereldwijde hotelketen maar dan voorzien door en voor de crowd.

Crowdfunding is dan weer beroep doen op een grote groep mensen om projecten of bedrijven te financieren. Dit kan op verschillende door geld te lenen, aandelen te verkopen of het producten laten voorfinancieren. De speler bij uitstek is Kickstarter, waar je de realisatie van producten kan financieren nog voor het productieproces aanvangt.

Naar aanleiding van de Crowdsourcing Summit hebben we kennis gemaakt met tal van andere interessante initiatieven. We maakten een top 3.

  1. Crowdcube: Dit is een crowdfunding platform dat je toelaat om te investeren in start-ups. Wat wij zeer interessant vonden, is dat je aandelen in ruil krijgt aan dezelfde voorwaarden als professionele investeerders. Als jij op dit platform de volgende Oculus Rift kan identificeren (gekocht door Facebook voor 2 miljard Dollar), kan je aardig wat geld verdienen.
  2. 99Designs: Dit al meer bekende Australisch platform beschikt over meer dan 10.000 designers en grafisch ontwerpers. Als je een nieuw logo, business card of zelfs mobiele applicatie wil laten ontwerpen moet je een verzoek online plaatsen en hoeveel je bereid bent te betalen. Naargelang het bedrag en de opdracht, zullen een bepaald aantal designers en ontwerpers reageren. Op het einde van de rit beschik je dan over een aantal concepten waaruit je kan kiezen, en betaal je enkel de designer of grafisch ontwerper die jouw voorkeur geniet. Klein weetje; het logo van Technologium werd op dit platform ontwikkeld ;).
  3. Eyeka: Dit platform laat je toe om voor grote merken opdrachten uit te voeren. Je hebt geen bepaald talent nodig, maar je moet heel creatief zijn en out of the box kunnen denken. Kan jij een nieuwe reclame voor Doritos bedenken? Ga dan zeker eens een kijkje op Eyeka nemen, de beste inzending gaat lopen met 10.000 Euro.

 

Ondernemen via de crowd wordt meer en meer schering en inslag. De voorbeelden hierboven zijn slechts een ‘shortlist’ van de hoeveelheid aan crowdsourcing en crowdfunding initiatieven die vandaag al bestaan.

Stay tech’d!

 

 

Antoine Smets

Reacties

Plaats reactie

de-nieuwe-manier-van-ondernemen-via-de-crowd-technologium