Scroll to top

Top

Geen reacties

Ojoo: Gamify de wereld rondom je! 

Gepost op 16/03/2016
Ojoo: gamify de wereld rondom je!

Vorige donderdag had ik het genoegen om Peter Symons en Lies Permentier te mogen interviewen: twee co-founders van Ojoo. Samen met hun derde co-founder Thomas de Wulf hebben ze een app ontwikkeld die het je mogelijk maakt om in een handomdraai leuke en interactieve mini-games te creëren.  Dit kunnen stadstours met opdrachten zijn, schattenjacht-achtige games of bijvoorbeeld een beer discovery challenge. De mogelijkheden zijn onbeperkt. Het is aan de gebruiker, de creator van de mini-game, om zijn creativiteit bot te vieren.

Zelf noemen ze Ojoo een ‘WordPress for gamification’ en na een goed uur was ik overtuigd dat Ojoo met tig van mogelijkheden een sterke gelijkenis toont met de manier waarop WordPress meer dan een decennium geleden iedereen overtuigde dat ze een website konden bouwen en zich konden richten op de inhoud. Na 2 jaar ontwikkelen en fine tunen lijkt het er sterk op dat ze op de meeste knelpunten een antwoord hebben gevonden en klaar zijn om Ojoo voor te stellen aan de wijdere wereld.

Ojoo: De Do-It-Yourself interactieve gamekit

Ojoo kent drie niveaus: de Studio, de App en de Marktplaats. Je bouwt jouw Ojoo in de Studio, met tal van mogelijkheden om op maat te werken. Indien het originele idee heeft vorm gekregen lanceer je de app op de marktplaats, waar anderen op basis van een invitatie of locatie jouw Ojoo ontdekken. Deze gebruikers kunnen via de App jouw Ojoo downloaden, zodat ze ook zonder connectie kunnen interageren met jouw creatie. En klaar is Kees, tijd om eraan te beginnen.

Schermafbeelding 2016-03-13 om 13.43.20

Ojoo hanteert een SaaS-model (Software-as-a-service): zij bieden jouw de tools om mee te werken zonder dat je die tools zelf moet ontwikkelen. Heel handig als je geen developer bent en toch graag een interactieve ervaring wilt aanbieden op je smartphone. Ook handig als je niet het budget hebt om voor een tijdelijke voorstelling toch een gehele ervaring wil aanbieden waar bezoekers extra informatie kunnen opvragen via hun smartphone aan de hand van hun indoor-locatie. Of je wil nieuwe werknemers een rondtoer aanbieden, gelinkt aan zoekopdrachten, doe-opdrachten, enz.. om ze op een ludieke manier kennis te laten maken met je bedrijf. Ik noem maar wat voorbeelden op om de reikwijdte van toepassingen te benadrukken. Je kan er wel degelijk wat kanten mee op.

Laat dit voorop staan: iedereen kan een Ojoo bouwen. Het is werkelijk zo simpel. Dus heb je volgend weekend vrienden op bezoek en wil je ze jouw stad laten ontdekken, heb je een vrijgezellenfeestje en wil je nog snel een interactieve opdrachten-toer in mekaar knutselen, download dan de app op iOS of android en creëer je eerste Ojoo gratis.

Klaar om buiten de landsgrenzen te denken?

Wat me opviel is dat door hun hands-on approach en het creëren van vele use-cases ze al meerdere kinken uit de kabel hebben gehaald. Dat stelt hen nu in staat om in vele sectoren (educatie, toerisme, HR, entertainment sector, …) een oplossing aan te bieden.  Of het nu indoor of outdoor is, met of zonder locatie, privé of publiek, met of zonder toegevoegde media (foto’s, AR, VR, 360° foto’s) , rewards gebaseerd of pure fun, … : je kan het zo instellen dat jouw toekomstige gebruikers er het maximum uit halen.

avatar for kids OjooEn dat maakt het wel zo interessant  om voor bedrijven, musea, universiteiten, enz.. eens na te denken over de eventuele toepassingen die hierdoor voor hen voor het grijpen liggen en de complete brandervaring die het met zich mee kan brengen. Maar eveneens is het fun to use voor individuen die een city trip plannen waarbij ze ook voor de kinderen een boeiende rondleiding willen aanbieden, bijvoorbeeld voorzien van een avatar die hen op schattenjacht stuurt. Nogmaals, de mogelijkheden zijn legio.

Het lijkt me dat de bouwstenen aanwezig zijn en de toepassingen tastbaar genoeg zijn. Benieuwd of we binnenkort ook in buitenland de bij ons al bekende kreet zullen horen: ‘Ojooooo’!

 

 

 

Thomas Verhoef

Plaats reactie

ojoo-gamify-de-wereld-rondom-je