Scroll to top

Top

Geen reacties

Ontdek hier de nieuwe studie over hoe digitaal België is

Gepost op 22/04/2015
Nieuwe studie over de digitalisering van België

Zoals Alexander De Croo, Minister van de digitale agenda vaak aanhaalt, groeit de digitale economie zeven keer sneller dan de “gewone” economie. Daarom is het ook zo belangrijk dat België deze digitale opportuniteit niet links laat liggen. Het adviesbureau Accenture heeft een analyse gemaakt waarbij ze België op de Digital Density Index plaatsten. Want hoe digitaal is België vandaag en waar staan we tegenover de rest van de wereld? Maar belangrijker nog, wat kunnen we doen om in de toekomst nog beter te scoren?

Digital Density Index – een maatstaf voor digitale densiteit

Alle regeringen en grote organisaties wereldwijd weten dat het belangrijk is om zich aan te passen aan de nieuwe digitale wereld. Dit is het te volgen pad voor succes en groei. Met deze nieuwe index hebben ze een manier om deze digitale wereld te begrijpen, te meten en digitale strategieën uit te werken. Deze index meet de digitale densiteit die verwijst naar de adoptie en het gebruikmaken van nieuwe digitale technologieën door bedrijven en de economie in het algemeen. De link tussen het gebruik maken van digitale technologieën en een sterkere economie heeft Accenture samen met Oxford Economics bewezen. De index maakt gebruik van 50 indicatoren om de score van een land te bepalen, want enkel een goede internet infrastructuur is niet genoeg om een land digitaal sterk te maken, ook opleidingen en automatisering zijn belangrijk.

Hoe scoort België en wat kan men doen om de score te verhogen?

België staat op de 12de plaats in de wereldwijde ranking, hiermee zitten we onder het Europese gemiddelde. Nederland scoort het hoogst wereldwijd, gevolgd door de VS, Zweden, Zuid-Korea, het Verenigd-Koninkrijk en Finland. Landen zoals Italië en Frankrijk scoren slechter dan België. Om de digitale opportuniteit beter te kunnen inzetten, heeft België nog werk voor de boeg, hierbij een aantal voorstellen die uit het onderzoek voortvloeien:

  • Het bereik van breedband internet verder uitbreiden naar alle Belgische huishoudens en scholen
  • Een duidelijke verschuiving naar e-commerce (het aandeel online transacties in België is 4% terwijl dit in het Verenigd-Koninkrijk op 10% ligt)
  • E-marketing en online reclame investeringen
  • De IT kennis van werknemers vergroten en nieuwe IT diensten ontwikkelen
  • Investeren in nieuwe innovatieve technologieën zoals crowdfunding
  • Het beter gebruik maken van digitale platformen om toegang naar kapitaal te bevorderen
  • België scoort goed met de adoptie van het vast internet maar moet nog een inhaalbeweging doen betreffende het mobiel internet.

In de toekomst zullen bedrijven ook de digitale densiteit als element in acht nemen wanneer ze in een land investeren. Zeer belangrijk voor België dus om voluit voor een hoge digitale densiteit te gaan. Als je meer over dit onderwerp wil lezen, neem dan zeker een kijkje op de blog van Accenture.

Stay Tech’d!

Antoine Smets

Plaats reactie

ontdek-hier-de-nieuwe-studie-over-hoe-digitaal-belgi-is