Nieuw kapitaal voor de Cowboy E-bike | 23 miljoen Euro om te groeien
Gepost op 24/07/2020De coolste fabrikant van elektrische fietsen haalt in een nieuwe kapitaalronde niet minder dan 23 miljoen Euro op voor de Cowboy E-bike. De in 2017 opgerichte tech startup rijdt mee op de revolutie in de mobiliteit industrie die dankzij COVID-19 alleen maar verder versterkt werd.
Met de nieuwe fondsen rekent Cowboy erop om de verdere internationale groei te ondersteunen, het product aanbod te verbreden en het verkoopnetwerk te verruimen. Zo wil het jonge Belgische technologiebedrijf niet minder dan 30 nieuwe werknemers aantrekken om dit plan mogelijk te maken.
Wijzigende stedelijke mobiliteit
Waar vroeg de auto heer en meester was binnen de spreekwoordelijke stadsmuren, nemen meer en meer stedelijke overheden de beslissing om de auto uit de stad te weren. Zo is bijvoorbeeld in de Vlaamse stad Gent quasi onmogelijk om nog met de auto tot in het centrum te geraken.
Dit heeft positieve consequenties voor de veiligheid en gezondheid, maar vergt eveneens dat andere vervoersmiddelen de plaats innemen van de wagen. Een aantrekkelijke fiets met een hip en urban imago is dan ook een schot in de roos voor heel wat millennials en generaties Z’s die op zoek zijn naar een alternatief voor de wagen of het openbaar vervoer.

De kapitaalronde die Cowboy afsloot is opnieuw een duidelijk bewijs dat een crisis naast traditionelere zaken kapot maakt ook innovatie versnellend kan werken. Het juiste product, het juiste team en het juiste moment. Dit vat het in essentie samen.
Zoals medeoprichter en CEO Adrien Roose het ook stelt: “In onze evolutie naar de one stop shop voor stedelijke mobiliteit, is het belangrijk dat we kunnen rekenen op een diverse groep investeerders van wereldklasse met een sterke staat van dienst in de ondersteuning van design en technologie. Sinds onze lancering maken we het verschil met onze focus op design, hardware en software en een uitgebreid dienstenaanbod. Zo spreken wij een publiek aan dat vroeger misschien geen belangstelling had voor elektrische fietsen.”
Derde generatie van de Cowboy E-bike
Dat het Cowboy team niet aan zijn proefstuk toe is qua ondernemerschap wisten we al dankzij het Take Eat Easy verhaal van Roose en co. Maar ook de Cowboy E-bike zelf evolueert bijzonder snel. Na amper 3 jaar operationeel actief te zijn, lanceerde het innovatieve fietsbedrijf recentelijk reeds de derde iteratie van de Cowboy E-bike.
De nieuwe generatie beschikt over een heleboel nieuwe hardware gaande van een nieuwe carbon riemaandrijving over lekbestendige banden tot een pallet aan nieuwe kleuren. Ook de mobiele app waarmee de fiets wordt aangestuurd kreeg een fikse update met heel wat nieuwe mogelijkheden.
Meer informatie over Cowboy vind je hier.
Plaats reactie