Huawei Mate 30 | Post-technologie-oorlog lancering
Gepost op 19/09/2019Vandaag tekent een belangrijke dag in de agenda van Huawei en de internationale smartphone industrie waartoe het behoort. De lancering van de langverwachte Mate 30 lijn, zowat het meest prosumer gerichte apparaat in het reeds uitgebreide gamma van de grootste Chinese smartphone bouwer, staat gepland.
Als we eventjes abstractie maken van het apparaat zelf, dan kunnen we ook spreken van een mogelijks belangrijke strategische mijlpaal. Met de Mate 30 lanceert Huawei de eerste post-technologie-oorlog smartphone in Europa. Tijdens onze China trip eerder deze zomer kwamen we reeds te weten dat Huawei met HarmonyOS een eigen besturingsysteem heeft klaar staan. Daarmee is ook zijn onafhankelijkheid van Google (lees: De Verenigde Staten) gewaarborgd.
Het is duidelijk dat Huawei zich absoluut niet in de hoek gedreven voelt en nog lang niet klaar is om de spreekwoordelijke handdoek in de ring te gooien. Gegeven de internationale groeispurt die nu reeds meer dan vijf jaar aan de gang is en de enorme hoeveelheden middelen waar Huawei toegang tot heeft, lijkt het er meer op dat de tech gigant in de startblokken staat om de huidige ‘captains of industry’ zoals Google en Apple naar de troon te steken.
Meer dan 32 jaar geschiedenis
Het ganse event wordt gestart door Walter Ji met een ‘trip down memory lane’. Ji heeft het voornamelijk over alle uitdagingen waarmee Huawei reeds geconfronteerd werd van bij het prille begin. De technologie reus begon zoals ieder bedrijf op kleine schaal en het groeide dankzij heel wat creatieve manieren. Zo kon Huawei destijds niet langs bij Chinese banken voor groeikapitaal, omwille van een gebrek aan financiële bronnen in de toenmalige Chinese economie.
In plaats van het bijltje dan neer te leggen, vroeg de oprichter Ren Zhengfei aan het personeel om het loon dat ze niet nodig hadden of de bonussen die ze kregen te herinvesteren in het bedrijf. Dit liet Huawei toe om financieel gezond en winstgevend te worden en heeft vandaag nog steeds als directe consequentie dat alle aandelen van Huawei nog steeds in privé handen zijn.

De moraal van het verhaal is dat Huawei geen schrik heeft voor uitdagingen, meer zelfs, het bedrijf is groot geworden door uitdagingen te overwinnen. Ook vandaag staat Huawei voor een aantal uitdagingen, maar dat is niets nieuws. Zoals in het verleden wil Huawei die uitdaging omzetten in een opportuniteit.
Jongens en meisjes | De Mate 30
TL;DR De Mate30 Pro zal later dit jaar in België beschikbaar zijn. De smartphone zal 1099 Euro kosten en runt het Android Open OS runnen. Bijkomde informatie volgt.
Na een vroege ochtendshift richting Brussel Zaventem, staan we op minder dan een uurtje vliegen in München. Het belooft een goedgevulde dag te worden met als main event de lancering van de Mate 30. Het is duidelijk dat Huawei zijn best heeft gedaan om de nationale en internationale technologie gemeenschap bijeen te krijgen voor het evenement.

Naar goeie gewoonte krijgen we Richard Yu, de, naar Chinese standaarden, flamboyante CEO van Huawei CB als MC. De strijdlustige baas van de technologie gigant ademt de ambities van het nieuwe China. Met de wereld als speelveld en China als thuismarkt hebben internationaal geboren bedrijven zoals Huawei een competitief voordeel ten opzichte van veel Amerikaanse concurrenten die al sedert jaar en dag hun tanden stuk bijten op een cijfermatig geslaagde lancering op de Chinese markt. Dat voordeel wordt meer en meer expliciet als hefboom gebruikt om de gouden medaille te scoren, en terecht. Dit even in de kantlijn.

Dat het Huawei menens is, blijkt ook de cijfers. Van de Mate 20 en P30 werden om en bij de 40 miljoen apparaten verkocht op minder dan 1 jaar. Ook de snelheid waarmee het nieuwe smartphones lanceert is buitengewoon.

- Circulaire drie-lenzige camera technologie in samenwerking met Leica met grootste lichtsensor
- Ultra slow-motion video lens technologie
- Een 4200 mAh (Mate30) en 4500 mAh (Mate30 Pro) batterij wat goed is voor iets meer dan 9uur zwaar gebruik
- Supersnel 40W laden
- Kleinere notch met maar liefst 2 camera’s en 2 sensors (beweging en afstand)
- Speakers die in het scherm geintegreerd werden
- Aanraakgevoelige slider aan de zijkant van het apparaat
- Uitvoering in het groen, zwart en paars
- Special vegan leder editie
- Graphene gebaseerd koeling systeem
- Compatibel met de Huawei Smart Pen
- Huawei Hi-car software om je geconverteerde auto aan te sturen

In de marge
Daarnaast lanceert Huawei op het Mate 30 launch event eveneens een Porsche Design Mate 30 RS, een nieuwe GT2 smartwatch en een nieuwe slimme televisie onder de naam ‘Vision’.
Plaats reactie