Scroll to top

Top

1 reactie

Le Wagon Brussels Demoday

Gepost op 14/03/2015
Le Wagon Brussels Demoday

Na negen weken bloed, zweet en tranen, wordt de eerste batch van Le Wagon Brussels bootcamp afgerond met een heuse demoday. Tijdens deze demoday krijgen de verschillende deelnemers en hun teams, de kans om al de coding madness die ze geleerd hebben te pitchen aan het publiek.

Le Wagon Brussels

Het Co.Station atrium zat nokvol met techies die geïnteresseerd zijn in coding of die hun vrienden eventjes wouden zien ‘shinen’ on stage. Het is verbazingwekkend dat gedurende negen weken zoveel kan gerealiseerd worden. Met dit artikel geven we jullie graag mee wat de verschillende projecten zijn en wat ze opgeleverd hebben.

Concept Le Wagon

In deze digitale wereld waar veel nieuwe bedrijven online first zijn, is het kunnen coderen en programmeren een enorm toegevoegde waarde. Ons onderwijs is hier echter nog niet in mee. Jong gasten die van de schoolbanken komen hebben meerstal weinig of geen digitale skills. Le Wagon helpt startende ondernemers (en andere) in het leren van deze skills. Dit is ook perfect gealigneerd met het recentelijk gestarte Belgian Startup Manifesto.

De eerste batch van Le Wagon was alvast een enorm succes. Meer dan 50% van de participanten kwam uit het buitenland. Ook de diversiteit zat goed met ongeveer 30% vrouwen, dit maakt meteen duidelijk dat coding niet noodzakelijk ‘a guy ‘thing’ moet zijn.

#1 Recomeso (toerisme)

Toerisme is een sector die doorheen de laatste jaren relatief weinig innovatie heeft gezien. Je hebt wel Airbnb als koploper, maar daarnaast zijn goeie voorbeelden zoek.

Recomeso wil hier verandering in brengen. Dit platform dat zich focust op toergidsen en restaurants laat toe aan restaurants om online te zien van welke toergidsen hun klanten komen.

#2 Kidzeum (Toerisme/Vrije tijd)

Veel kinderen (en volwassenen) vinden musea maar een saaie boel. Te begrijpen ook; grote zalen met hier en daar eens een schilderij aan de muur of één of ander raar voorwerp. Wat is daar nu geestig aan….

Kidzeum is een applicatie die toelaat om de ganse museumbelevenis wat leuker en leerrijker te maken voor kinderen. In de verschillende museumruimtes wachten er uitdagingen op de kids.

#3 Schön Einrichten (Inrichting/Vrije tijd)

Dit project laat aan meubelzaken toe om online een interieur samen te stellen met de verschillende elementen die in de zaak te koop worden aangeboden. Zie het een beetje als de digitalisering van de Ikea catalogus.

Potentiële kopers kunnen op het platform de verschillende interieurs checken en de producten kopen die onderdeel van het interieur zijn.

#4 Dashbd.io (Mode)

Fashion digitaliseren is niet de eenvoudigste uitdaging. Het gaat gepaard met foto’s online plaatsen van kledingstukken, een juiste en leuke beschrijving voorzien en dit allemaal in een e-shop promoten.

Heel wat partijen zijn betrokken bij het bovenstaande proces. Fotograaf, copywriter, programmeur….Dashbd.io werkte een online platform waar al deze partijen eenvoudig kunnen samenwerken.

#5 AngelLayer (Finance)

Startups gaan vaak op zoek naar investeerders die hen de nodige fondsen en ervaring kunnen toekennen. De keuze van investeerder kan heel essentieel zijn voor het succes van je startend bedrijf. Een sterke investeerder kan de groei katalyseren, een slechte kan de groei juist afremmen.

AngelLayer is een platform dat toelaat om investeerder te reviewen (zoals we nu bvb. al restaurants reviewen) en te checken wat je peers denken van bepaalde investeerders. Dit kan de kans op het vinden van een goeie investeerder significant verhogen.

#6 Crncy.org (Finance)

Focus op het stimuleren van handel binnen de lokale communities door de uitwisseling van lokale munten te ondersteunen. Zo zijn er vandaag al lokale munten in steden zoals Luik en Gent, maar is er nog geen online platform die handel tussen koper en verkoper mogelijk maakt (denk PayPal).

Crncy.org wil hier verschil in maken en heeft reeds wat tractie. Een aantal winkels in Luik hebben reeds duidelijk gemaakt met het platform te willen werken.

#7 Hotelsify.me (Toerisme)

Je wil een weekendje weg, maar je weer niet waar naartoe? Dan is Hotelsify.me het geschikte platform voor jou.

Je kan immers op basis van personen kiezen in plaats van op basis van locatie. Vind je een persoon op Hotelsify.me gelijkaardig met jouw profiel, dan kan je deze selecteren en op basis van zijn of haar voorkeuren een bepaalde stad bezoeken.

#8 Tontine (Finance)

Sparen is vandaag de dag een eerder individuele aangelegenheid. je hebt wat geld over en je plaatst het op je persoonlijke rekening en daarmee is de kous af. Maar waarom niet een gezamenlijke spaarrekening openen met vrienden en samen voor iets gemeenschappelijks sparen?

Tontine wil dit mogelijk maken door  te werken met spaargroepen. Deze nieuwe manier van sparen zou zo samenhorigheid en het realiseren van gemeenschappelijke doelen kunnen faciliteren.

#9 Trackathon (Muziek/Vrije tijd)

De laatste groep wil het maken van nieuwe songs via digitale kanalen mogelijk maken. Zo kan je als muzikant je gitaar akkoorden op Trackathon uploaden en kunnen andere muzikanten dit akkoord integreren binnen hun nieuwe song.

Op zich wel een leuk idee om ook online samenwerking tussen muzikanten te ondersteunen en wat visibiliteit te genereren binnen de music scene.

Ludwig

Reacties

Plaats reactie

le-wagon-brussels-demoday