Scroll to top

Top

Geen reacties

Instagram wordt Pinterest | Social media in evolutie

Gepost op 07/11/2016
Instagram wordt Pinterest | Social media in evolutie

Drukke tijden in de wereld van de sociale media applicaties. Eerder dit jaar werd Meerkat stopgezet, kondigde Evan Spiegel aan Snapchat naar de beurs te brengen en recentelijk kwamen we ook te weten dat Vine binnenkort niet meer zal zijn.

Nu komen ook onze vrienden van Instagram – of moeten we Facebook zeggen – met nieuws op de proppen. Instagram, bekend voor het delen van foto’s met vrienden en het kopiëren van Snapchat (sorry – we konden het niet laten), neemt eveneens nog snel een nieuwe wending voor het jaareinde.

#Instaschiedenis

Instagram begon oorspronkelijk in 2010 onder de naam Burbn. Destijds lag de focus nog op het inchecken op locaties. Toen de gelijkenis met Foursquare te duidelijk werd, beslisten oprichters Systrom en Krieger om het over een andere boeg te gooien. Dit betekende in essentie de geboorte van Instagram, wat een samenvoegsel is van Instant Camera en Telegram.

In 2012 werd de popualire fotodeel app gekocht door Facebook voor een monsterbedrag van ongeveer 1 miljard Dollar. Zuck kondigde aan dat Instagram verder als onafhankelijk merk zou blijven bestaan.

Copy paste model

De originaliteit die Instagram had, lijkt langzamerhand te verdwijnen. Ooit innoveerde de fotodeel app met filters en fotohashtag, iets wat in veel andere apps en digitale producten werd overgenomen. Marketers vonden ook de heilige graal in het gebruiken van Instagram voor het visueel positioneren van producten of het bouwen van een persoonlijk merk rond celebrities.

Recentelijk lanceerde Instagram haar Stories functionaliteit. In een notendop een regelrechte kopie van Snapchat. Stories laat je toe om een serie korte video’s te maken met je smartphone, deze te bewerken en vervolgens te delen met je netwerk. Na 24 uur verdwijnen Stories van Instagram.

Pinterest aan de beurt

Nu de community van Instagrammers groot genoeg is, wil het bedrijf meer geld beginnen verdienen. Productfoto’s die gedeeld worden via de accounts van merken zullen binnenkort een klein logo in de linker beneden hoek krijgen. Door te klikken op dat icoontje zal je naar een website gestuurd worden waar je de producten kan kopen. Instagram evolueert dus van een platform gefocust op ontdekking en inspiratie naar een app die meer focust op online verkoop.

Dit model wordt al sedert jaar en dag gehanteerd door die andere populaire digitale online dienst Pinterest. Merken kunnen via Pinterest allerhande productfoto’s delen met de community. Gebruikers kunnen vervolgens de pins van merken ontdekken en deze op hun eigen boards pinnen. Veel mensen gebruiken Pinterest om op zoek te gaan naar leuke kleren, accessoires, interieur elementen en materieel gerichte objecten, om deze dan nadien online of offline te kopen.

Het lijkt erop alsof Instagram de mosterd ging halen bij Pinterest voor het bouwen van hun meer verkoopsgericht model. Naar alle waarschijnlijkheid is de markt groot genoeg voor beide spelers. Dit gezegd zijnde hadden we toch graag wat meer originaliteit gezien bij de jongens en meisjes van Instagram.

We vragen ons ook af wat hun volgende functie zal zijn. Laat ons raden, het kunnen swipen van links naar rechts op foto’s…

Ludwig

Plaats reactie

instagram-wordt-pinterest-social-media-in-evolutie