Scroll to top

Top

Geen reacties

Is de heerschappij van Android tanende?

Gepost op 19/04/2015
Is de heerschappij van Android tanende?

Lange tijd ging de discussie bij smartphone software over het aantal gebruikers. Het werd al snel duidelijk dat Android heer en meester zou worden op de markt. Maar toen studies naar voren kwamen die ook het werkelijke gebruik onder de loep namen, zoals bijvoorbeeld de mobiele aankopen en het aantal gedownloade apps, trok Apple aan het langste eind. Dus de vraag werd toen: Wie geeft er om het gebruikersaandeel? Smartphone gebruik gaat misschien niet over context maar eerder over content.

De laatste reclame van Android

De laatste reclames, nog eens opgevoerd een paar minuten voor de Apple Watch werd voorgesteld, stelt dat men samen moet zijn maar niet hetzelfde: wees jezelf en configureer je smartphone naar eigen smaak!

Ironisch genoeg hebben ze op één vlak al gelijk gekregen: iedereen werkt met een andere versie van android. Maar in wat ze willen bereiken slagen ze maar niet: waarom? Ik denk omdat smartphones zo populair zijn omdat men ze kan gebruiken voor allerlei dingen (content), en niet zo zeer in hoe men de smartphone kan gebruiken (context). Of het nu een smartphone, wearable, muziekspeler, VR-bril is, altijd zal volgens mij het gebruik het winnen van de mogelijkheid in te stellen hoe men het wil gebruiken.

Vooraleerst mikt zo’n reclame al eerder op techbewuste gebruikers, en ja, die halen meer genot uit een androidtoestel. Maar dat procent van actieve androidgebruikers maakt niet het leeuwendeel uit van smartphone gebruikers. Zelf ben ik ben redelijk techbewust en toch verkies ik liever een toestel dat werkt dan een toestel dat kan werken zoals ik zou willen: content, gebruik en eenvoud primeren voor mij ver boven de mogelijkheid een bepaald gebruik van mijn smartphone aan te passen aan mijn wens.

Het gestroomlijnd gebruik, vaak onopvallende doch attentvolle gebruikerservaringen maken altijd deel uit van een Appletoestel. Het is moeilijk hen voor te zijn op een verbetering in gebruik en juist dat maakt het leeuwendeel uit waarvoor een smartphone moet dienen: een kleine computer, klaar voor gebruik, zonder foutmeldingen, paraat voor de door jou gewenste toepassingen. Het klinkt cliché maar Apple heeft de zeldzame ‘gave’ bijzonder gefocust te kunnen blijven op de gebruikerservaring.

Conclusie

De cijfers liegen er niet om: Android is een gefragmenteerd besturingsysteem geworden, met nauwelijks 10% die op de nieuwste versie draait (Android Lollipop). Terwijl iOS 8 adaptatie december vorige jaar al 63% bedroeg. Android’s adaptatie is zo problematisch aan het worden dat smartphonegiganten zoals Samsung, Xiaomi al investeringen hebben gedaan in een eigen besturingssysteem. En dan is er de recente opkomst van Cyanogen: onlangs nog kondigden ze een grote deal aan met Microsoft. Android krijgt recent op vele fronten af te rekenen met concurrentie, waar nog geen jaar geleden ze werden uitgeroepen tot winnaar van de veldslag rond de aanwezigheid op mobiel.

Cyanogen

Android lijkt geen consistent verhaal te vertellen: enkel headlines primeren. iOS lijkt enkel een verhaal te kennen waarbij headlines er minder toe lijken te doen: boeiend zal het toch zijn, wie het ook vertelt. Dus de leuze ‘be together. Don’t be the same’ slaat de bal misschien mis en het zal een Applegebruiker worst wezen want:  ‘every user tells a different story’.

Thomas Verhoef

Plaats reactie

is-de-heerschappij-van-android-tanende