Scroll to top

Top

Geen reacties

Is de App Store binnenkort geschiedenis? 

Gepost op 07/03/2016
Is de App Store binnenkort geschiedenis?

Is het overdreven om de App Store op korte termijn af te schrijven? Niet als het afhangt van de AI-experten, Bot-liefhebbers en technologische disruptors. Er zijn meerdere innovaties tot wasdom aan het komen waarbij mensen in contact komen met apps zonder langs de App Store te passeren. Alhoewel je het niet altijd doorhebt wordt je op een afgeleide manier tot de app naar wens gestuurd.

Om een  misverstand uit de weg te ruimen: de discussie of de native app zelf ook ten dode opgeschreven is wordt hier niet ten gronde gevoerd. Op de eerste plaats hebben we het over de manier waarop mensen hun apps leren ontdekken. Maar we zullen zien dat sommige ontwikkelingen de app zelf ook overbodig maken.

De App Store: ontstaan en vergaan

De eerste App Store is ontstaan uit een toegeving van Apple aan developers die na maanden druk uit te oefenen uiteindelijk toch de eerste iOS SDK (Software Development Kit) in handen kregen. Oorspronkelijk was dit nooit het plan. Developers moesten zich tevreden stellen met het maken van Web 2.0 applicaties waarnaartoe de gebruiker zou kunnen surfen via toen één van de zeldzame native apps, namelijk Safari.

De geschiedenis is anders uitgedraaid (ik durf wel zeggen: gelukkig maar voor Apple)  en vandaag worden er jaarlijks verkopen in de app gedaan ter waarde van ongeveer 20 miljard dollar. Met de groei van miljoenen native apps en een strak iOS besturingssysteem kon Apple zich als meest winstgevende overwinnaar kronen, ondanks de latere toetreding van Google Play en Windows Store.

apps

Maar zo er al langer stemmen opgaan voor de overbodigheid van de meeste apps (lees het interessante artikel van de CEO van Pocket over de ‘weggooi’-app en hoe te voorkomen dat dit met jouw app gebeurd ) , gaan er nu ook meer en meer stemmen op over de overbodigheid van de App store zelf. De App Store blinkt namelijk niet uit in het kaf van het koren te scheiden en relevante resultaten aan te bieden. Je moet al weten waar je naar op zoek bent of je belandt in een zee van irrelevante suggesties. En dan rijst de vraag natuurlijk: Is er een betere manier om je toekomstige gebruikers te benaderen dan enkel in de App Store? Zijn er manieren om jouw toekomstige gebruikers te benaderen nog vooraleer ze specifiek jouw app in gedachte hebben?

Deeplinking en embedding: a bots tale

Sommigen van jullie werken misschien al met Slack, meerderen van jullie gebruiken Facebook Messenger. Beide apps zijn voorzichtig hun eigen Bot aan het uitrollen, die al-dan-niet artificiële vriend waaraan je commando’s kan geven of dingen vragen. Zonder dat dit op het eerste moment opvalt houden deze Bots je juist waar ze je willen hebben: in hun eigen app. En terwijl zij voor jou opdrachten uitvoeren buiten de app, moet jij enkel wachten op een antwoord in de app. Zo worden een aantal apps het startpunt voor jouw diverse onderzoekingen. Welke apps? Zoals je kon vermoeden de sociale -en communicatie apps. Bekijk onderstaande top 10 van meest gedownloade apps: communicatie troef.

meest-gedownloade-apps-1

Dit heeft ook Uber begrepen, die als een van de eerste grote spelers het hele app gebeuren durft achter zich te laten als dit een voordeel zou betekenen voor de groei van het bedrijf. Zij hebben al handige integraties met Citymapper (waar je live tarieven kunt bekijken en een taxi boeken, ook al ben je geen klant) en nu ook Facebook Messenger (waar je rechtstreeks een taxi kunt boeken vanuit de app). Wat dit betekent? Dat je nu zonder een app te downloaden straight to business kan gaan.

uber-messenger

 

Google suggestions mobileEn dat kan verregaande gevolgen hebben voor bedrijven. Er is een tijd aangebroken waar je je moet focussen op integraties, meer dan op een native app. Als je weet dat 80% van apps wordt genegeerd na een eerste gebruik, lijkt dit ook zo gek niet. Kijk bijvoorbeeld naar de rollout van Google op mobiel. Zij maken het ook mogelijk om vanuit de zoekopdracht over te gaan tot actie, zonder dat je een app hoeft te downloaden (in dit geval een boeking bij Hotel Tonight).

To app or not to app

En zo zijn er nog meerdere bedrijven die op een inventieve manier een weg tot de consument proberen te vinden die de App Store overbodig maakt. En met deze omzeiling lijkt een verandering op te treden in het al dan niet ontwikkelen van apps zelf. Want als het niet meer nodig is om zelf als een stand-alone app aanwezig te zijn, zal iedereen dit dan ook nog doen? Misschien breekt er een tijd aan van nieuwe bedrijven die zich inenten op de meest populaire apps om zo alsnog een zo groot mogelijk publiek te bereiken op dezelfde manier dat onnoemelijk veel bedrijven ook in der tijd gekozen hebben om voor een groot deel aanwezig te zijn op het internet via Twitter of Facebook. Er breken boeiende tijden aan, dat mag duidelijk zijn!

Thomas Verhoef

Plaats reactie

is-de-app-store-binnenkort-geschiedenis