Scroll to top

Top

Geen reacties

Innoveren door te inspireren: drie voorbeelden uit de reismarkt

Gepost op 03/12/2015
Innoveren door te inspireren: drie voorbeelden uit de reismarkt

Inspiratie, het woord van 2015 als het van binnenlandse en buitenlandse marketeers afhangt. Producten en diensten worden zodanig voorgesteld dat ze een creatieve ingeving veroorzaken bij de consument. Ook op de reismarkt speelt men in op deze trend. Thomas Cook, Airbnb en TravelBird zijn enkele voorbeelden van hoe reisaanbieders kunnen innoveren door te inspireren. Het moge duidelijk zijn dat het louter verkopen van voordelige reizen niet langer voldoende is.

Thomas Cook bouwt reisbureau van de toekomst

Waar de meeste spelers in de reissector afstappen van het offline concept van een reisbureau, gelooft Thomas Cook in de nieuwe generatie reisbureaus. In het reisbureau van de toekomst kunnen klanten via een virtual reality masker hun toekomstige reisbestemming in 360 graden zien, horen en ruiken. Er zijn touchscreens aanwezig, een hippe loungebar en de brochure kan u rustig doorbladeren op een van de vele tablets. Het eerste reisbureau in de nieuwe generatie is reeds te ervaren in Engeland. Het is afwachten wanneer deze in België gaan openen.

Airbnb wordt inspirerend reisbureau

Met Journeys houdt de Amerikaanse huizendeelstite Airbnb het niet langer bij overnachtingen, maar willen zij de reiziger ook verder begeleiden tijdens hun vakantie. Momenteel draait een pilot in San Francisco waar reizigers een pakket kunnen boeken bestaande uit overnachtingen, locale activiteiten, transfers van en naar de luchthaven en etentjes met locals. Wanneer de pilot een succes blijkt, breiden ze de dienst ook uit naar andere steden. Leven als een local op vakantie moet de consument inspireren om nieuwe steden te ontdekken.

TravelBird antwoordt op vraag naar themareizen

De online reisaanbieder TravelBird dat 6 dagelijkse vakanties aanbiedt naast een vast aanbod, breidt dat laatste uit door themareizen in meer dan 20 verschillende steden op te zetten. Met dit Citytrip Label willen ze voor steden als New York, Barcelona en Amsterdam focussen op familie, gastronomie, romantiek of ontdekking. De vertrouwde luxe van een hotelovernachting met transfer worden aangevuld met ervaringen op maat van de consument. De beleving komt hierdoor centraal te staan los van de accommodatie.

Wat deze drie voorbeelden verbindt is de creativiteit om een bestaande markt te vernieuwen met focus op inspiratie. Wat hen zo verschillend maakt is de nadruk die ze leggen. Waar Thomas Cook investeert in het vernieuwen van een oud concept, gaat Airbnb inspelen op de drang naar lokaal expertise in een globale wereld. TravelBird speelt ten slotte in op de toenemende vraag naar belevingen naast de accommodatie.

Antoine Smets

Plaats reactie

innoveren-door-te-inspireren-drie-voorbeelden-uit-de-reismarkt