Scroll to top

Top

Geen reacties

Inaugurale speech Michael Browne legt focus op "last mile" logistiek

Gepost op 29/10/2015
Inaugurale speech Michael Browne legt focus op “last mile” logistiek

Deze week zaten we bij Technologium weer op de eerste rij toen de gerenommeerde professor Michael Browne zijn inaugurale lezing gaf naar aanleiding van het aanvaarden van de VUB leerstoel. De lezing ging over de vraag hoe technologische oplossingen kunnen bijdragen tot de problemen die transporteurs ondervinden bij wat in het vakjargon de “last mile logistics” genoemd wordt. Het probleem – kort gesteld – is dat het vervoer over de weg “verbazingwekkend” vlot verloopt tot op het moment dat leveranciers die laatste kilometers moeten afleggen om de goederen af te leveren bij de particulier. En laten we er niet flauw over doen, het probleem is reeds overduidelijk. Stedelijke centra zijn doorgaans een nachtmerrie voor iedereen die er op zijn bestemming wil geraken.

“Lessons learned” van de megasteden

Sao-Paulo

Het aantal “Megasteden”, oftewel steden met meer dan 10 miljoen inwoners, zal doorheen deze eeuw enkel toenemen. Mensen in deze steden willen – uiteraard – genieten van alle moderne gemakken die onze hedendaagse samenleving te bieden heeft. Dit impliceert onder meer dat de miljoenen stedelingen ook bevoorraad moeten worden met tal van goederen. In toenemende mate worden deze goederen besteld online en vinden ze hun weg tot de particulier met de hulp van traditionele koeriersbedrijven. In Europa hebben de postdiensten de dalende trend inzake traditionele briefwisseling goedgemaakt met hun groei verkregen dankzij de “e-commerce”. Michael Browne heeft zich in zijn onderzoek vooral gericht op Londen, een stad waarvan verwacht wordt dat ze de komende jaren (opnieuw) de grens van tien miljoen inwoners zal overschrijden. De verwachtingen en trends in de UK zijn enigszins “zorgwekkend” te noemen: indien er niets verandert aan het huidige mobiliteitssysteem zal de congestie in centrum Londen met 60 % toenemen de komende jaren.

Technologie biedt opties naar de toekomst toe

logistics07Niet in het minst omwille van wetgeving kunnen we niet verwachten dat de “last mile” problemen zichzelf zullen oplossen door het massaal invoeren van “delivery drones” zoals we die al gezien hebben in een eerder gepost artikel op deze website. Wel zullen we het moeten hebben van een “blend” tussen verschillende vormen van “optimalisatie” in de transportwereld. Voor logistieke partners zit er heel wat brood in het opbouwen van grote logistieke centra aan de rand van de stad van waaruit de goederen vervolgens met (weliswaar veel kleinere) transportmiddelen verder kunnen verdeeld worden. Dit blijft echter een relatief “dure” oplossing. Tussenoplossingen zijn het centraliseren van “drop-off” points zoals de u wellicht bekende “kiala-punten” (recent overgenomen door UPS). Andere opties zijn het inschakelen van “crowd-oplossingen”. Zo is het niet ondenkbaar dat in de nabije toekomst uw buurman of -vrouw voor een bescheiden bedrag de rol van transporteur op zich zal nemen.

Plaats reactie

inaugurale-speech-michael-browne-legt-focus-op-quot-last-mile-quot-logistiek