HTC 10 review: goed maar niet goed genoeg

Gepost op 06/06/2016

Je kan veel zeggen van 2016, maar het is alleszins niet saai qua smartphones. Waar 2015 nog het ene generieke toestel na het andere was doen fabrikanten er alles aan om hun 2016 modellen te laten opvallen. En dat uit zich in waterdichte toppers (Samsung S7), modulaire toestellen (LG G5) en Leicalenzen (Huawei P9). HTC bewandelt het meer conservatieve pad met de 10 en daar hoeft op zich niets mis mee te zijn. Tijd om even de HTC 10 aan de tand te voelen en te ontdekken wat die waard is.

Design

Jammie, het design van de HTC 10 staat me wel aan. HTC was een van de eerste om de stap te zetten van plastic Android smartphones naar verfijnde aluminium toestellen. En de 10 toont dat ze dit geperfectioneerd hebben: een mooie aluminium achterkant die naadloos aansluit bij het glas van het 5,2 inch scherm vooraan. Het is geen opvallend design, maar wel een strak ontwerp dat ook nog eens goed in de hand ligt.
HTC10_slvr-gry-hero

Hardware

De motor van de HTC 10 is de snelste, nieuwste telg van Qualcomm: de Snapdragon 820. Aangevuld met 4GB werkgeheugen laat de 10 nooit op zich wachten, alles reageert vlot en responsief. Ook games draaien prima. Daarbij wordt de aluminium achterkant van de 10 wel wat warm, maar nooit verontrustend of oncomfortabel heet. Bovendien heeft wel elke moderne smartphone hier last van bij het spelen van grafisch intensieve games. es
De batterij is met zijn capaciteit van 3000mAh voldoende groot om je de dag door te helpen. Als je toch in de problemen komt dan kan je via de USB-C aansluiting snel de batterij wat aanvullen en dat werkt prima. HTC is zelf bijzonder optimistisch over de batterijduur: zij claimen maar liefst 2 dagen op een enkele laadbeurt. Helaas, om dat te halen zal je toch wel bijzonder weinig gebruik mogen maken van deze Android phone.

Software

HTC staat bekend voor de zware aanpassingen die ze doorvoeren in Android. Dit heeft als gevolg dat updates vaak veel later kwamen voor de HTC toestellen, maar ook lijdt de gebruikerservaring daar wel eens onder. Na jaren gezaag van tech bloggers en reviewers wereldwijd bezwijkt HTC: de 10 wordt geleverd met een quasi standaard Android ervaring. Deze wijzingen die HTC wel bracht zijn dan bovendien nog eens subliem uitgevoerd, compleet volgens de richtlijnen van het Android platform. Een bank vooruit en een kus van de tech bloggers, HTC!

Camera

HTC beweert dat de 10 met zijn 12-megapixel camera de beste camera is die ze ooit hebben opgeleverd. Nu, dat kan goed zijn, maar de camera moet toch wel zijn meerdere bekennen aan de camera’s van de S7, P9 en natuurlijk iPhone 6S. Ik mis vooral details en scherpheid in heel wat foto’s. De camera vooraan is dan wel weer goed te doen: deze produceert ook in meer donkere omstandigheden prima selfies.

IMAG0024IMAG0025

Conclusie HTC 10

De vorige secties geven het al aan: de HTC 10 is zeker geen slecht toestel. Zeker als je wat minder belang hecht aan de camerakwaliteit is de 10 een waardige kandidaat. Het grootste minpunt is misschien nog de prijs van 749 euro. Hiervoor krijg je 32GB opslagruimte, zowat de standaard grootte momenteel (los van Apple’s 16GB). Maar datzelfde bedrag geeft je een smartphone dat waterdicht is en een betere camera heeft. Of een iPhone. De HTC 10 biedt dus een degelijke smartphone, maar aan een prijs dat je nog net dat beetje beter kan krijgen.

Overzicht scores

Design
8