Scroll to top

Top

6 reacties

Het verschil tussen Apple en een bepaalde Premium reseller

Gepost op 10/04/2015
Het verschil tussen Apple en één Premium Reseller

Een tijdje geleden uitte ik nog mijn ongenoegen over de service, of eigenlijk het gebrek aan, bij de zogenaamde Apple Premium Reseller Switch. Ik ben niet het type dat snel zijn afgunst uit over een merk op social media, daar die keer kon ik het echt niet laten.

Met dit artikel probeer ik de context (verder) te nuanceren zonder negatieve reclame te verkopen. In tegendeel, op basis van mijn ervaring probeer ik de specifieke Premium Reseller raad te geven hoe het beter zou kunnen.

Waar het precies over gaat

Wel, in september 2014 kocht ik een iPhone 6 128 GB in de Verenigde staten. Een volledige vrije versie die mij, dankzij het wisselkoers voordeel, zo’n 200 Euro minder kostte in vergelijking met hetzelfde apparaat op Europese bodem.

Op welk continent je een Apple koopt, maakt op zich niets uit voor de internationale garantie (één jaar) die Apple verstrekt. Het tweede jaar garantie is iets specifieker aan ons Belgenlandje, en daar geniet je dus niet van als je een Apple (of gelijk welk merk) koopt in de States. Dat tweede jaar maakte mij eerlijkheidshalve niet zoveel uit. Als er iets hardwarematig mis is met je iPhone merk je dit normaliter wel snel na de aankoop.

Na vier maanden normaal gebruik merkte ik echter dat de iPhone begon te plooien. Iets wat vooral voorvalt bij de grotere iPhone 6 Plus modellen, maar hier en daar ook voorviel bij de normale iPhone 6. Tevreden was ik hier natuurlijk niet over. Als je omgerekend zo’n 780 Euro betaalt voor een smartphone, dan mag je toch wel wat kwaliteit verwachten.

Apple Premium Reseller

Om wat meer informatie te krijgen over garantie in dergelijke gevallen, deed ik op Quora, Apple fora en andere tech sites wat research. Er waren reeds een aantal voorgangers die met dit probleem geconfronteerd werden en die na een bezoek aan de lokale Apple Store een nieuw apparaat mee kregen. Op zich een zeer Apple manier van zaken oplossen, wat alleen maar in hun voordeel pleit.

Terug naar België

In theorie zouden Premium Resellers zoals een Switch dezelfde garantieregels moeten toepassen als Apple. Dit om de merkbeleving van het Amerikaanse merk consistent hoog te houden. Echter werd ik bot en zonder boe of ba naar huis gestuurd door de Switch repairservice in Gent. Hun test hadden uitgemaakt dat mijn iPhone niet ‘genoeg’ (!?) geplooid was om onder garantie te vallen. Absurd vind ik zoiets. Impulsief zoals ik ben, heb ik het dan ook niet kunnen laten om mijn misnoegen te delen op social media.

Toegegeven, niet de meest elegante manier, maar toch, het zat me enorm hoog. Ik zwoer het hier niet bij te laten.

Er eventjes tussenuit in Barcelona

Aaah Barcelona! Stad van Gaudi, Tapas, Sangria….En een imposante officiële Apple Store op Passeig de Gràçia. Nog steeds misnoegd over de ganse klantenservice bij Switch, ging ik langs in de Apple Store om mijn probleem aan te kaarten. Na een afspraak online te hebben gemaakt, kon ik de dag erna om half drie langs bij een Apple Genius.

Apple Premium Reseller

Na 2 minuten mijn apparaat te hebben geïnspecteerd, kreeg ik meteen de verlossende zin ‘Okay Sir, We’ll try to solve your problem right away‘. De Apple medewerker checkte snel even welk type van iPhone 6 ik had (in dit geval de internationale GSM + CDMA versie) en dook zijn digitale stock in om na te gaan indien hetzelfde apparaat voorradig was. En ja hoor, nog geen 5 minuten later liep ik de Apple Store buiten met een spiksplinternieuwe iPhone 6 en de boodschap indien dit opnieuw zou voorvallen een inruiling absoluut geen probleem zou zijn.

Wat leren we/ze hieruit

Eén ding is duidelijk, de officiële Apple Stores doen enorm hun best om de algemene merkbelevenis en klantentevredenheid hoog te houden. Spreekt sowieso in het voordeel van Apple en is voor mij een duidelijke motivator om Apple producten te kopen.

Echter, zolang er geen Apple Stores zijn in België (en die komen eraan), hebben de Premium Resellers nog steeds de opportuniteit om het verschil te maken en zoveel mogelijk (nieuwe) klanten te binden met hun merk. De officiële Apple Stores verkopen naast de producten ook een ganse merk experience die bestaat uit gratis workshops, een super sterke (en snelle) naverkoopdienst, veel expertise en enthousiasme bij de medewerkers, community events, etc…

Apple Premium Reseller

Om goed gewapend te zijn tegen de intrede van de Apple Stores zouden de Belgische Premium resellers nu volle bak bezig moeten zijn met na te denken hoe het verschil te maken en consumenten te overtuigen niet bij een officiële Apple Store langs te gaan.

Zeker ook om niet in dezelfde situatie te komen als de Premium Reseller O2I, die de deuren sloot bij de aankomst van een Apple Store in Rijsel. En met een negatieve ervaring zoals die bij Switch schieten ze in hun eigen voet en moedigen ze net aan om wel een Apple Store te kiezen.

Ludwig

Reacties

  1. Jo Jacobs

    Ik had een gelijkaardige ervaring met Switch in het Waasland shopping center te Sint-Niklaas. De touch interface werkte niet meer naar behoren. Ik kon amper sliden om het toestel te unlocken, toetsen moesten meerdere keren aangeraakt worden eer dit geregistreerd werd, etc… . De ipad was nog onder garantie, maar werd geweigerd door Switch om de eenvoudige reden dat dit toestel aangekocht was geweest via Groupon. Ze verwezen mij door naar Apple Nederland of Frankrijk.

    Op een klachtenmail naar Switch kwam het antwoord dat ze mij idd niet mochten weigeren en dat ik met deze mail mij opnieuw mocht aanbieden te Sint-Niklaas. Geen haar op mijn hoofd dat er nog aan denkt om die winkel opnieuw te bezoeken, een online Apple Support case had er al voor gezorgd dat de ipad werd opgepikt en 2 dagen later al een nieuw vervangexemplaar werd afgeleverd.

  2. Switch, excellente hulp bij aankopen.

    Erna word je behandeld als een stuk vuil, lange wachtrijen en zijn ze een stuk onvriendelijker dan in de andere afdeling. Service komt er niet meer aan te pas. Alles wordt onnodig ingewikkeld gemaakt om dan alsnog in de verkoopafdeling te gaan staan, omdat je toestel hoegenaamd niet werkt. De “hersteldienst” is eerder een doorverwijs dienst om gewoon weer nieuw te kopen. Als of het allemaal nog niet duur genoeg is. Waarom een hersteldienst eigenlijk als toestellen “zogezegd” terug naar Appel gestuurd moeten worden, of dat je meegedeeld wordt om een nieuw toestel te kopen. Toch ook een beetje crimineel, niet?

    • Ludwig

      Dag Eric – Spijtig te horen dat je een negatieve ervaring had met Switch. Sedert kort kan je voor je Apple aankopen ook in de Belgische online Apple Store kopen of naar de Apple Store te Brussel gaan. Groeten

  3. Zelfde ervaring in Switch Gent, Veldstraat.
    Hadden (Apple iPad) een klein probleem met iCloud en we waren al terug op straat ( zonder ons te laten uitpraten) met de lompe en botte mededeling dat, omdat we het apparaat niet bij hen aangekocht hadden, ze niets konden doen. Wel konden we ons op een wachtlijst letten plaatsen mits betaling van 25€.Nadat alle klanten van hen geholpen werden kwamen wij in de toekomst ergens aan de beurt. Deze shop is de naam “Apple” niet waard en geeft een zeer sterk negatief imago aan het merk. Apple moet dringend een shop openen in een studentenstad als Gent en beletten dat jonge mensen naar andere merken lopen bij gebrek aan service in hun studentenstad. Hebben ondertussen contact opgenomen met Apple Brussel en daar zijn we met open armen ontvangen en niet in mensonterende omstandigheden zoals in Switch Gent. Een goede raad: Apple, stop met Switch het imago van Apple te laten misbruiken en …mensen: blijf daar weg. Ik ben echt niet de enige ontevreden klant. Sorry: moest me ,na een leven van Apple- fan even van het hart.

  4. Joske

    Switch winkels, gespecialiseerd in restore?! Is het geen muis dan is het wel een telefoon dat niet werkt, net na de aankoop. Je zou jezelf beginnen afvragen of de “restore” producten niet toevallig per ongeluk als nieuw verkocht worden. Op de verkoopafdeling zouden ze je bijna in een groep bespringen om je verder te helpen. Wat een liefde en groepsgevoel dat daar uit voortvloeit… Fantastisch. Theater is er niets bij. Na de aankoop schaart niemand zich nog achter zijn/haar klant en word je slachtoffer van procedures en onpersoonlijke behandelingen. Beetje zoals bij de overheid, maar dan nog slechter.

    Gelukkig zijn er goede alternatieven zoals COOLBLUE! Dat is dan ook een miljarden bedrijf waarbij Service nog wel van betekenis is.

    Apple iphones, tablets en computers verkopen is VERY EASY, dat kan iedereen. Sterker zelfs, consumenten komen vanzelf. Maar SERVICE, dat is een ander verhaal. Die Nederlanders hebben dat beter begrepen. Dat jullie nog véél snel geld mogen verdienen. We weten wel beter ondertussen.

    COOLBLUE it shall be next time. BYE BYE!!!

  5. jan vellemans

    Een Imac van 3.200 € besteld bij Switch en direct een voorschot van 500 € betaald.
    Na 3 weken gebeld om te vragen waar de computer bleef. Hij was niet besteld??? Goedgelovig toegestemd om hem dan toch te bestellen.
    Nog eens 1 week later gebeld. Hij was toevallig die morgen zelf besteld.
    Ondertussen een maand later was de computer eindelijk besteld.
    Daarna heb ik blijven bellen, mailen en de winkel bezoeken om hem dan nog eens een maand later te krijgen.
    Als compensatie werd een voucher van 25€ voorgesteld.

    Let op mensen, als je zeker wil dat je computer echt besteld is, ga dan liever naar een andere winkel. Hier betaal je soms voorschot voor niks en spendeer je echt uren tijd om alles toch in orde te krijgen. Je wordt dan nog uitgelachen met store credit van 25€

Plaats reactie