Scroll to top

Top

Geen reacties

HBO: Silicon Valley Seizoen 2 komt eraan

Gepost op 10/02/2015
HBO: Silicon Valley Seizoen 2 komt eraan

12 april is het zo ver! De serie ‘Silicon Valley’ zal zijn langverwachte tweede seizoen lanceren. Diegenen die in het wereldje zitten zullen de serie ongetwijfeld wel kennen. Voor wie er nog nooit van gehoord heeft; Sillicon Valley is een serie van HBO die vorig jaar rond deze periode voor het eerst te zien was op de Amerikaanse zenders. Elke aflevering heeft in Amerika alleen al iets van een 2 miljoen kijkers opgeleverd. Bekijk alvast de trailer van het eerste seizoen hieronder:

Het verhaal gaat over een jonge ondernemer, Richard Hendriks, die toevallig ontdekt dat hij een revolutionair verliesvrij compressie-algoritme geschreven heeft. Richard werkt bij een incubator (althans, het wordt verondersteld een incubator te zijn 🙂 ) in Silicon valley waar een 5tal geeks hun idee uitwerken en zowel creatief en financieel gesteund (zouden moeten) worden. Wanneer wordt ontdekt wat voor algoritme hij geschreven heeft, komt hij voor een moeilijke keuze te staan: 200 duizend dollar voor 5 procent van zijn bedrijf (Hierdoor zal zijn start-up gewaardeerd zijn aan 4 miljoen maar heeft hij zelf nog 95% van het bedrijf om het zelf groot te maken) of 10 miljoen dollar om het volledig over te laten aan een bedrijf, Hooli, dat we in de serie goed kunnen vergelijken met de Facebook van vandaag. Hartverscheurende keuze zo blijkt.. Maar zoals elke echte ondernemer met een goede spirit beslist Richard uiteraard zijn startup zelf groot te brengen, en met het risicokapitaal van 200.000 dollar voor 5 procent in zee te gaan. Hij besluit zijn start-up de naam Pied Piper te geven wat ineens de start van een geweldig spannend en hilarisch verhaal wordt; geeks die plots een miljardenbedrijf in handen hebben, pret verzekerd!

Gedurende zijn start-up journey worden we geconfronteerd met heel wat clichés uit de ondernemerswereld: Pitchen op Techcrunch Disrupt, zijn idee pivoteren en aanpassen aan de behoeften van de gebruiker, een gepaste naam zoeken met de bijhorende complicaties, een business model uitwerken en iedereen een gepaste rol toeschrijven, en ga zo maar voort! Een schitterende serie voor zowel ondernemers als gewone mensen.

3 lessen die we uit de serie kunnen halen

Uit de serie en de bijhorende clichés kan elke ondernemer ook iets leren. In wat volgt een opsomming van de belangrijkste concepten waar elke entrepreneur rekening zou moeten houden:

  1. ‘No risk, reward’

Zoals hierboven al vermeld staat Richard voor de hartverscheurende keuze om zijn bedrijf volledig te verkopen en een hoop cash in ontvangst te nemen, of het bedrijf zelf uit te bouwen en 5 procent van de aandelen te verkopen voor een aardige som. een keuze waar veel Belgische ondernemers ook voor staan. Een gezonde kosten-baten analyse maken zal hier fundamenteel zijn voor de uiteindelijke keuze. Er is geen goed of juist antwoord, maar wij zijn van het principe; als je gelooft in je bedrijf of idee, dan ga je ervoor en bouw je je droom zelf uit!

  1. Wees voorzichtig door wie je je laat omringen.

Wanneer Richard beslist zijn eigen bedrijf zelf uit te bouwen moet hij zijn team definiëren, en beslissen wie er al dan niet bij hoort. Dit is niet eenvoudig wanneer je beste vriend in je team zit maar eigenlijk geen toegevoegde waarde biedt aan jouw bedrijf. Redeneer professioneel, en zie dat elk teamlid een unieke vaardigheid heeft die er toe zal helpen je bedrijf uit te bouwen. Probeer business en privé gescheiden te houden indien dit noodzakelijk is , indien dit niet hoeft, zoveel te beter! Het belangrijkste is dat je plezier beleeft in wat je doet.

  1. Bescherm je vermogen

In het eerste seizoen wordt Pied Pider (de onderneming van Richard) geconfronteerd met een probleem omtrent de naam van het bedrijf; Pied Piper is reeds een bestaand bedrijf in Californië. Ditzelfde probleem kan ook optreden bij ondernemers die een domeinnaam willen kopen of kiezen. Probeer op voorhand het nodige huiswerk te verrichten en ga niet overhaast te werk. Zie dat alle beslissingen en regelingen gevalideerd zijn. Zo zal je in de toekomst niet voor verassingen komen te staan zoals Richard.. 🙂

Wat kunnen we verwachten voor het tweede seizoen?

Richard en zijn start-up team weten de eerste prijs op Techcrunch disrupt binnen te halen tijdens de laatste aflevering van seizoen 1. Ze worden wereldbekend en staan op het punt een nieuw imperium uit te bouwen. De obstakels en fun dat het team nog zal tegenkomen zullen ongetwijfeld legendarisch worden. Hieronder alvast de teaser voor het tweede seizoen!

 

Stay Tech’d!

Christophe Havermans

Plaats reactie

hbo-silicon-valley-seizoen-2-komt-eraan