Scroll to top

Top

1 reactie

De grootste startups die faalden in 2016

Gepost op 10/02/2017
De grootste startups die faalden in 2016

De hypetrein is op volle snelheid wat startups betreft. Iedereen wil zijn eigen bedrijf starten, een idee uitwerken en de wereld verbeteren. Tal van incubators in België alleen al staan te springen om startups in hun kloek op te nemen en te begeleiden. Er wordt geld opgehaald, awards uitgereikt en producten worden opgeleverd. Startupland is een mooie plek om te zijn momenteel.

Er is natuurlijk een keerzijde aan deze medaille. Niet elk idee wordt uiteindelijk een Spotify of Uber. Sommige startups houden vrij vroeg in hun levensloop op te bestaan, andere verbranden eerst heel wat geld alvorens de handdoek in de ring te gooien. Wij gingen even op zoek naar enkele van de grootste startups die in 2016 het loodje legden.

Meerkat (11 miljoen euro)

Meerkat was de hype van SXSW 2015 en wist meer dan 11 miljoen euro op te halen. Zo begon het live video streaming tijdperk. Inmiddels persten Twitter en Facebook echter Periscope en Facebook Live Video uit. Meerkat werd eind september uit alle App stores gehaald en is dus officieel begraven.

Het team gaat echter gewoon door met de Houseparty app, een groepsvideochat app. Het doet me wat denken aan het verhaal van Pied Piper in Silicon Valley. Die serie is trouwens een dikke aanrader.

Skully (14 miljoen euro)

Een paar weken terug sprak ik nog met een fanatiek motorrijder en we hadden het over hoe ouderwets motors zijn. Tal van technologische snufjes die courant zijn in de autowereld blijken een zeldzaamheid op een motor. Skully was een van de bedrijven die dit probeerde aan te pakken met een Augmented Reality helm. Wat ’s werelds eerste slimme helm had moeten worden…

De Skully helm was op zijn zachtst gezegd ambitieus, met features zoals ingebouwde breedhoekcamera’s, een heads up display dat altijd in focus was, GPS… Twee jaar na de initiële Indiegogo campagne zaten alle believers nog steeds op hun helm te wachten. In de zomer van 2016 kwam het bericht dat Skully aan het einde van zijn verhaal was. De schade is aanzienlijk: 14 miljoen euro van investeerders en Indiegogo zijn verdwenen en een slordige 3000 mensen die nooit hun bestelde en betaalde helm zullen ontvangen. Het is een verhaal met een reukje aan: sommige nieuwsbronnen melden dat de oprichters het geld van hun investering onder andere aan strippers uitgaven.

Move Loot (20 miljoen euro)

Move Loot was een tweedehands marktplaats voor meubilair. Het grote verschil met een eBay was echter dat zij het volledige proces gingen beheren: zij haalden de meubels op, bewaarden deze en leverden deze uiteindelijk. Deze werkwijze was echter niet vol te houden: op het einde ging Move Loot al over naar een verkoopssysteem zoals eBay, rechtstreeks van persoon tot persoon dus.

Move Loot was actief sinds 2013 en had een bedrag van iets meer dan 20 miljoen euro aan investeringen weten op te halen. In de zomer van 2016 volgde het laatste bericht: Move Loot stopte en de klanten werden doorverkocht aan het Amerikaanse bedrijf Handy.

Karhoo (36 miljoen euro)

De missie van Karhoo was nobel: een prijsvergelijkinsapp aanbieden om verschillende taxidiensten te vergelijken. Zo kon je snel even controleren of je het goedkoopst af was met een Uber of met een gewone taxi. In november kwam echter het trieste bericht dat de werknemers niet langer betaald konden worden en dat de dienst op nonactief ging. De exacte schade is niet bekend: Financial Times beweert dat Karhoo 240 miljoen euro aan investering wist op te halen. Dit hallucinante bedrag lijkt erg onwaarschijnlijk: 36 miljoen euro lijkt ons geloofwaardiger.

Het verhaal van Karhoo is nog maar eens een teken aan de wand: om mee te tellen in de wereld van Uber en Lyft kan je maar beter erg diepe zakken hebben. Bovendien werd Karhoo frequent geteisterd door hun eigen promocampagne’s: door sluw codes te combineren kregen gebruikers soms meer dan 100 euro aan gratis taxiritten, wat uiteraard niet de bedoeling was van het Karhoo marketingteam.

Karhoo kan wel terugkeren: RCI Bank and Services heeft zijn schouders onder deze startup gezet. Dit is de financiële afdeling van het automerk Renault, al is het nu nog niet duidelijk wat Renault zal aanvangen met Karhoo.

PepperTap (48 miljoen euro)

Dit Indisch bedrijf levert boodschappen van lokale winkels gewoon aan je deur. PepperTap is dus eigenlijk de Indische Instacart, weliswaar met wat extra uitdagingen. Omwille van Indische regelgeving rond maximum verkoopsprijzen mag PepperTap geen meerprijs vragen voor de goederen die zij leveren. De hoop van PepperTap was echter om het verschil te maken op logistiek vlak om zo hun marges te halen.

Begin 2016 beperkte PepperTap hun operaties tot slechts 7 steden. Desondanks bleef het bedrijf problematisch. Zo registreerden ze aan het einde slechts 1000 orders per dacht, een peulenschil van de 20.000 een jaar eerder.
Inmiddels werd bekend gemaakt dat PepperTap stopt met het leveren van boodschappen en zich zal focussen op het e-commerce logistiek in kleine Indische steden. Kostprijs van de “ontdekking van dit nieuw business model”? Maar liefst 48 miljoen euro.

Moraal van het verhaal

Startups komen en gaan, slechts een klein deel van deze jonge ondernemingen weet zich te ontpoppen tot een levensvatbaar bedrijf, laat staan een reus als Facebook. Dat wil niet zeggen dat we onze startups niet op handen moeten dragen. Het zijn zij die jobs creeëren en bedrijven verplichten tot innoveren.

Spreek niet van falen, spreek van een levensles. Het risico dat startende ondernemers nemen is gigantisch en verdient ons respect. Tenzij je zoals bij Skully stripsters betaalt van je investering, dan mag je er best eens mee lachen.

Bram Vandewalle

Reacties

  1. Startups komen en gaan, klopt. Maar om er te komen er is heel wat expertise nodig betreffende administratie om het operationele en strategische aspect optimaal te laten draaien. http://www.certifisc.be/nl/diensten/112/startersbegeleiding

Plaats reactie

de-grootste-startups-die-faalden-in-2016