Scroll to top

Top

3 reacties

Gratis Pokémon GO data van Proximus en Base: netneutraliteit?

Gepost op 03/08/2016
Gratis Pokémon GO data van Proximus en Base: netneutraliteit?

Iedereen rond een park of kerk zal het al ontdekt hebben: Pokémon Go is in volle hype in ons land. Fietsers, wandelaars en helaas zelfs chauffeurs rijden geboeid het land door op zoek naar zeldzame kleine wezentjes. En dat heeft heel wat gevolgen. Ook voor de gezondheid. Verder is de verkoop van Powerbanks enorm toegenomen om toch een aantal uur op stap te kunnen met de stroomgulzige app.

Naast stroom verbruikt Pokémon Go natuurlijk ook heel wat data. Er wordt geschat dat de app tot 10 MB per uur kan gebruiken. Base vond dat de Pokéjacht gewoon zorgeloos moet kunnen verdergaan en besloot om al zijn postpaid klanten gratis tot eind september de wijde wereld in te sturen. Alle data dat gegenereerd wordt door het spel zal dus niet meetellen voor je maandelijks toegelaten volume. Dit is dus wel nog zo voor alle Base-klanten die gebruik maken van hun prepaid diensten.

Proximus kon natuurlijk niet achterblijven. Zij laten hun mensen deze avond iets langer doorwerken om ervoor te zorgen dat hun abonnees vanaf morgenvroeg 8u ook zonder enige bezorgdheid voor hun databundel op stap kunnen en dat tot eind oktober.

Netneutraliteit?

Dit lijkt een goede zet, maar ik word er allesbehalve vrolijk van. Dit duidt nog maar eens aan dat onze providers het allesbehalve nauw nemen met het netneutraliteit. Netneutraliteit wil zeggen dat providers, mobiel of vast, alle verkeer gelijkwaardig behandelen en dus niet sommige datastromen voorrang gaan geven of vertragen.

Dit ongetwijfeld goed bedoelde initiatief voor Pokémon Go toont duidelijk aan dat de providers het niet zo nauw nemen met alle verkeer gelijk te behandelen. En daarmee begeven ze zich op gevaarlijk terrein. Het begint met gratis Pokémon Go data. Daarna onbeperkte data voor een streamingdienst als Deezer, concurrentievervalsing voor een Spotify dus. Of wat als Telenet Netflix-verkeer minder prioriteit zou geven om zo Play te promoten? Wat als je een duurder abonnement moet nemen om nog competititief online te gamen?

We betalen in ons land veel voor onze internettoegang. Het maakt zelfs niet uit of we het over mobiele of vast internet hebben. En voor dat geld verwacht ik gewoon dat mijn pakketje met bytes zo snel mogelijk verzonden wordt, ongeacht de inhoud. Onze Noorderburen zijn ons weer voor: in Nederland ligt netneutraliteit al vast in de wet. Bij ons duurt het wat langer. Wel is er op Europees niveau al een wet uitgevaardigd, al heeft die nog de nodige mazen voor de providers…

Netneutraliteit, het lijkt iets banaal maar dat is het zeker niet. Het is een cruciaal deel van het open internet en een eerlijke, concurrentiële digitale wereld.

Bram Vandewalle

Reacties

  1. Christophe Havermans

    Bram,

    Ik snap je bezorgdheid, maar ik denk dat dit iets is dat in ons Belgisch telecom landschap bij elke provider voorkomt. Kijk naar Orange die een postpaid abonnement aanbiedt met onbeperkt social media; enkel Facebook en twitter –> eerlijke concurrentie voor snapchat, en andere social media?
    Of kijk naar JIM mobile waar je een unlimited ‘hit the road’ pack aangeboden krijgt (oneerlijke concurrentie voor navigatieapps zoals HERE, TomTom,..?).
    Om dan nog maar twee illustraties te geven. Ik denk dat je voor elke provider zowel in binnen- als in buitenland wel meerdere voorbeelden kunt gaan opsommen.. 🙂

    • Bram Vandewalle

      Dat maakt het niet minder gevaarlijk. Het begint allemaal heel goed bedoeld, maar eigenlijk is het al een vorm van concurrentievervalsing zoals je zelf al aangeeft. Mijn Twitter data is gratis, dus waarom zou ik dan Snapchat gebruiken?

      We betalen voor onze databundels en dan wil ik dat elke byte evenwaardig wordt behandeld. Geen gratis extraatjes maar nog minder dat ik moet gaan betalen om mijn dataverkeer prioriteit te geven. En daar gaan we naar toe met dergelijke “aanbiedingen”.

      • Christophe Havermans

        Bram,

        Ik denk dat dit een fenomeen is dat we in elke industrie in elke vorm wel kunnen terug vinden.
        Kijk bijvoorbeeld naar een festival; ik betaal ook al genoeg om aan een ticketje te geraken(analogie databundel). Is er een partnership met Jupiler, maar heb ik toch liever mijn Stella’ke, jammer.. Is dit dan ook concurrentievervalsing? 🙂

        Dit zijn nu eenmaal de regels van het spel die in de meeste gevallen de consument ten goede komt in mijn ogen (en inderdaad, soms worden we beperkt in onze keuze of consumptievrijheid).

Plaats reactie

gratis-pokmon-go-data-van-proximus-en-base-netneutraliteit