Google+ | Over and out met de sociale netwerk woestijn
Gepost op 09/10/2018
Na jaren van trekken, sleuren en hopeloos zoeken naar een duidelijk waardevoorstel is het zover. Google beslist om voor eens en altijd de stekker uit haar sociale netwerk Google+ te trekken. Deze beslissing valt nadat er door de Wall Street Journal gecommuniceerd werd dat er een gigantisch datalek was bij het sociale netwerk.
In het persbericht dat vandaag op The Keyword (officiële blog van Google) verscheen, wordt de combinatie van een zeer laag gebruik, ongeveer 90% van alle Google+ sessies duurt minder dan 5 seconden, en het datalek als de doorslaggevende redenen aangehaald voor de beslissing.
Professionele versie Google+ blijft bestaan
En alhwoewel de zon ondergaat voor de consumentenversie van Google+, wordt de bedrijfsversie van het platform in leven gehouden. In een aantal bedrijven wordt Google+ gebruikt als intern sociaal netwerk om nieuws te delen en met elkaar te communiceren in groep of persoonlijk. In de komende maanden zullen er nieuwe applicaties en toepassingen bijkomen die de professionele versie van Google+ verder zullen versterken.
Gedurende de komende 10 maanden wordt de consumentenversie van het sociale netwerk gradueel afgebouwd. De ongeveer 500 duizend gebruikers hebben dus gelukkig nog wat tijd om finaal afscheid te nemen en zien misschien wel nog een fata morgana tijdens hun exodus.
Een marketingkanaal minder, een zorg meer?
Voor een aantal digitale marketers komt de aankondiging als een donderslag bij heldere hemel. Online marketers en zoekmachine specialisten moedigden Jan en alleman aan om actief Google+ in te zetten als het sociale media netwerk bij uitstek. Hoger in de zoekresultaten komen werd mede mogelijk gemaakt door actief te posten op Google+. En dankzij de link tussen Google en Google+ werd het sociale netwerk op een af andere manier bevoorrecht. Duidelijk bewijs van de impact werd echter nooit rechstreeks gecommuniceerd door Google zelf.
Gerelateerde artikels
De Google Newsfeed | Een zoektocht naar relevantie... 20/07/2017 | Ludwig

Beme : le réseau (anti) social qui se rêve authentique... 03/08/2015 | Ludwig

De gemiddelde Belg toch niet zo digitaal als gedacht?!... 12/08/2015 | Christophe Havermans

Social Media technologiebedrijf Willow lanceert Willow AI... 09/12/2022 | Mark Verheyden

- Antoine Smets
- Op 09/10/2018
Plaats reactie