De Google Newsfeed | Een zoektocht naar relevantie
Gepost op 20/07/2017Als er wordt gesproken over de ‘News Feed’ denkt iedereen aan Facebook. Het is ook zo dat dit het kloppend hart is van het sociale netwerk dat ongeveer twee miljard maandelijks actieve gebruikers heeft. De feed omvat alle posts die je dagelijks ziet passeren. Dan hebben we het over de vakantiefoto’s van je vrienden, updates van Facebook pagina’s die je leuk vindt, advertenties die voor jou relevant kunnen zijn en andere informatie.
Niemand weet precies hoe er beslist wordt welke informatie er in de News Feed terecht komt. Facebook zwijgt er in alle talen over en beschermt de technologie als ‘My Precious’. Dat de News Feed even destructief kan zijn als die mysterieuze ring, weten we intussen ook al.
Enfin, de Feed zorgt ervoor dat Facebook gebruikers zo actief zijn op het sociale netwerk. Je krijgt immers content te zien die voor jou relevant is en zodra iemand een nieuwe video post, een update plaatst of iets liked, dan krijg jij een notificatie. Die notificatie zorgt er op zijn beurt dan weer voor dat je Facebook opent en begint te scrollen.
De Google Newsfeed
De technologie gigant uit de Verenigde Staten heeft reeds een aantal mislukte pogingen achter de rug om een eigen sociaal netwerk uit te bouwen. Google Plus wordt vandaag de dag vooral nog gebruikt door slimme digitale marketers om met hun content hoger in de zoekresultaten van Google te komen. Los daarvan voelt het aan alsof je rond dwaalt in een digitale woestijn.
Google heeft echter ook begrepen dat het concept van de Newsfeed verder kan reiken dan een sociaal medium. Om dat idee hard te maken, integreerde Google deze week haar eigen Newsfeed in de Google Search applicatie voor Android en iPhone.
In concreto bestaat de Google Newsfeed vooral uit nuttige informatie. Zo krijg je nieuws te zien van sites die je frequent bezoekt, ontvang je meldingen vanuit je kalender, wordt verkeersinformatie weergegeven en ook Gmail krijgt een plaats binnen de Feed.
Het grote verschil met Facebook is dat de Google variatie niet start vanuit pesonen maar eerder vanuit nuttige informatie en locaties. Het is nog te vroeg om te oordelen indien de Google Newsfeed in de toekomst het concept van zoeken zal vervangen. Het is alvast een stap in de richting van relevantie en verpersoonlijking van zoekopdrachten.
We weten dat Google volop aan het experimenteren met het concept ‘Search 2.0’. De idee is om te weten wat iemand wil zoeken nog vooraleer die persoon dat zelf beseft. Klinkt allemaal heel abstract, maar anticipatief zoeken kan ons leven sowieso vergemakkelijken.
Om de Google Newsfeed te gebruiken heb je een Amerikaanse Google of Apple account nodig.
Plaats reactie