Scroll to top

Top

Geen reacties

Gezondheidsstudie Pokémon Go | Fysieke activiteit stijgt met 26%

Gepost op 18/12/2016
Gezondheidsstudie Pokémon Go | Gemiddelde fysieke activiteit stijgt met 26%

Zes maanden na de lancering van ’s werelds meest gedownloade AR (augmented reality) gaming applicatie, zijn we terug met een evaluatie. In een vorig artikel wezen we al op de populariteit van de app en de mogelijke gezondheidseffecten die er aan vast hangen. Akkoord, Pokémon Go was niet op alle vlakken een succes: horden mensen die op de meest absurde plekken opduiken, vragen rond netneutraliteit wanneer telco providers Pokémon Go spelers bevoordelen of tienduizenden euro schade aan publieke ruimten. Maar er is hoop voor de toekomst van AR-gaming. Begin december bracht een onderzoeker aan de universiteit van Stanford een rapport uit over de invloed die Pokémon Go uitoefent op bewegingen. Op die manier kunnen al vaag enkele conclusies worden getrokken naar de impact die AR gaming kan hebben op de gezondheid van een gemiddelde gamer.

Waar gaat het om?

Beweging en sport is kritiek in de gezondheid van een mens. Dat staat vast. Mensen die voldoende bewegen leven gemiddeld langer, hebben minder kans op hartziekten, diabetes, depressies en soms ook kanker. Recente analyses wijzen uit dat een tekort aan beweging wereldwijd bijdraagt 5.3 miljoen doden per jaar en de gezondheidskost wordt ruwweg geschat op $67.5 miljard. Genoeg cijfers. Sinds enkele jaren gaan er stemmen op dat mobile games, spelletjes die je kan spelen op je mobiele telefoon, kunnen leiden tot een toename in beweging … en dus een betere gezondheidsuitkomst. Maar tot voor kort was daar nog geen bewijs van. Daar kwam sinds vorige week verandering in. Tim Althoff, onderzoeker aan Stanford University, kwam vorige week met bewijs op de proppen.

Invloed van Pokémon Go op beweging – de resultaten

De onderzoeker bestudeerde het speelgedrag van Pokémon Go gamers en linkte deze aan de fysieke activiteit, die gemeten werd door wearables zoals Microsoft Band. De studie toont aan dat mensen die Pokémon Go spelen – genderonafhankelijk, leeftijdonafhankelijk, BMI-onafhankelijk etc. – actiever worden. Over een periode van 30 dagen, toonde het onderzoek aan dat de gemiddelde activiteit met 26% steeg. Het spel zou vandaag in de Verenigde Staten al 144 miljard extra stappen gegenereerd hebben. Indien we ervan uit zouden kunnen gaan dat de Amerikaanse Pokémon Go spelers (tussen 15 en 49 jaar) de rest van hun leven eenzelfde activiteitsniveau zouden aanhouden (1000 extra extra stappen per dag tov de pre-PG periode) dan zouden er 2,8 miljoen extra levensjaren ontstaan voor de 25 miljoen Amerikaanse Pokémon Go spelers. Ofwel, elke Amerikaanse gamer zou zo gemiddeld 41,4 dagen extra kunnen leven. De gezondheidsmogelijkheden van AR-games is immens.

Plaats reactie

gezondheidsstudie-pokmon-go-fysieke-activiteit-stijgt-met-26