Scroll to top

Top

Geen reacties

Staanplaatsen op vliegtuigen mogelijk niet meer veraf

Gepost op 17/12/2015
De gekste ontwerpen voor de vliegtuigcabines van de toekomst

Soms hoor je de oudere generatie wel eens nostalgisch praten over het “gouden tijdperk” van vliegtuigreizen. De kans is aanzienlijk dat deze mensen behoorden tot een kleine gepriviligeerde groep van personen die de financiële middelen hadden om vliegtuigreizen te bekostigen. In een tijdsbestek van een paar decennia is het reizen per vliegtuig radicaal gedemocratiseerd. Prijzen zijn, in tegenstelling tot prijzen in andere sectoren, drastisch gedaald. Hoe verklaar je deze situatie om te beginnen? Brandstof is er immers niet bepaald goedkoper op geworden doorheen de jaren. Een aantal redenen op een rijtje (zonder exhaustief te willen zijn):

  1. Een oververzadigde markt die mede ontstaan is doordat elk land “zijn” nationale carrier wou hebben in combinate met het vrijmaken van de markt in de jaren 1990 en 2000.
  2. Met het vrijmaken van de markt had je de komst van “low-cost” carriers die prijzen gekelderd hebben in de sector.
  3. Het beknibbelen op lonen van personeel alsook het verhogen van de productiviteitsdruk.

“The only way is up”

De huidige markttendens geeft duidelijk aan dat mensen een minimum willen betalen voor een vliegtuigticket. De meerderheid wil best “een paar uurtjes op de tanden bijten” om zo te besparen op de transportkost. Luchtvaartmaatschappijen beseffen dit en spelen hierop in door steeds te zoeken naar manieren om de capaciteit van bestaande toestellen te vergroten. De meest logische manier is om het aantal stoelen in de cabine uit te breiden. Dit heeft geleid tot een systematisch kleiner wordende “pitch” (technische term voor “beenruimte” in een vliegtuig). Nu bij sommige maatschappijen de beenruimte reeds tot een (wettelijk) minimum is herleid worden er druk patenten neergelegd voor radicaal verschillende ontwerpen van de cabine. Wij kijken even met je mee wat we – indien de ontwerpen door de veiligheidsinstanties worden goedgekeurd –  de volgende jaren kunnen verwachten.

De staanplaatsen

Voor Michael O’Leary, sedert jaar en dag het boegbeeld van low-cost maatschappij Ryanair, zijn vliegtuigen nooit meer dan vliegende bussen geweest. Bovendien trekt de – nogal excentrieke – CEO het nut van veiligheidsgordels in twijfel. Zijn redenering: “Als een vliegtuig crasht overleef je het doorgaans toch niet.” Jammer voor O’Leary zijn de mensen van het European Aviation Safety Agency (EASA) nog niet volledig gewonnen voor het idee.

Standing

Het zadelontwerp

Het zadelontwerp is, in vergelijking met de staanplaatsen, iets minder radicaal. Als passagier krijg je immers nog wel een “plaats” en wordt er ook op veiligheid niet beknibbeld door de aanwezigheid van een gordel. Het ontwerp, dat lyrisch de naam “Skyrider” heeft gekregen, doet ons echt sterk denken aan een fietszadel. Het brein achter dit concept is het Italiaanse bedrijf Aviointeriors.

half_standing

Het “geschraagd” ontwerp

Onze zoektocht naar de meest gekke cabine-ontwerpen bracht ons bij het Franse bedrijf Zodiac Aerospace. Hun ontwerp heeft de naam HD31 gekregen, een afkorting voor High Density 31″ (31 inch verwijs naar de ruimte die je krijgt). Het ontwerp bestaat uit klapstoeltjes die zo georganiseerd zijn dat om de 2 stoelen er 1 stoel omgedraaid wordt. Zo zitten mensen in feite met het gezicht naar elkaar. We vonden echter geen enkel ontwerp dat zo erg werd afgebroken in de online sfeer. Mensen vinden het duidelijk geen optie om gedurende uren face-to-face te zitten met onbekenden. Het mag dan wel een tijdperk van social media zijn maar zo “social” willen we dan toch ook weer niet worden.

seat-2

Plaats reactie

staanplaatsen-op-vliegtuigen-mogelijk-niet-meer-veraf